Kui elektriratta mootor otsest hooldust ei vaja (erandina tarkvara uuendamine üksikutel mudelitel), siis akuga kaasneb aga märksa pikem soovituste nimekiri.

Olgu tegu kas integreeritud või eemaldatava akuga – kogu alljärgnev info kehtib mõlemale akutüübile.

Tootjapoolsed kasutustingimused (user manual) tuleks põhjalikult selgeks teha enne ratta kasutamist. Hea tavade järgimisel tagatakse võimalikult turvaline ja pikaajaline kasutusvälp teie e-rattalt.

elektriratta akud
Integreeritud või eemaldatav aku – mõlemal on omad plussid ja miinused. LOE LISAKS!

Integreeritud või eemaldatav aku?

Internal / external

Integreeritud aku on üldjuhul kasutusel kallimatel mudelitel parema ilmastikukindluse tagamiseks – vihm ja vesi, tolm ja kivitäkked. Kindlasti mängib rolli ka visuaalne viimistlus, mis integreeritud aku puhul heaks eeliseks on.

Küll aga pole integreeritud aku ette nähtud igapäevaseks eemaldamiseks. Kui teoreetiliselt on seda võimalik eemaldada näiteks selle eluea lõppedes, või ka elektroonilise poole hoolduseks, nõuab see endiselt tööriistu ja juhtmete lahti ühendamist.

Eemaldatav ehk väline aku on enimlevinud tüüp mida on lihtne rattaraamilt eemaldada ja endaga kaasas kanda. Pisut väiksema ilmastikukindlusega, kuid palju kasutajasõbralikuma omadustega. Eeliseks ei pea ratast laadimiseks tuppa vedama. Võtme abil saab e-ratta aku eemaldada viie sekundi jooksul.

Samuti on võimalik e-ratast ilma akuta ka katuseraamidel transportida, et see rattahoidja soovitatud kaalupiirangutesse mahuks (mis on keskmiselt kuni 25kg ratta kohta), kuid sellisel juhul tuleks katta aku klemmid.

Aku ja akupesa klemme on alati kohustuslik hoida kuiva ja puhtana.

Soovitused/nõuded elektriratta akule käsitlemisel ja kasutusel


  • Kasutage laadijat seinapistikust, vältides pikendusjuhtme või jagaja kasutamist.
  • Käsitlege elektriratta akut alati hoolikalt, vältige selle mahakukkumist.
    – Aku käest libisemine on üsna laialtlevinud probleem.
  • Akut tohib laadida 0’C – 40’C temperatuuri vahemikus.
    – Külmakraadides laadimine võib akusse tekkida kondentsi, kuna laadides kasvab aku temperatuur märgatavalt.
    – Liiga kuumas õhus võib aku paisuda.
  • Vältige aku laadimist niiskes keskkonnas.
    – Välitingimused, vannituba, saun jne.
  • Siseruumis laadides kinnitage aku rattale.
    – Vältimaks veepiiskade sattumist klemmidele/ühendustele.
  • Vältige akulaadija asetamist tolmusele pinnale.
    – Vältimaks tolmu sattumist ühenduste vahele
  • Asetage akulaadija stabiilsele ja tasasele pinnale, vältimaks selle maha kukkumist.
  • Vältige akulaadija katmist laadimise ajal.
  • Vältige sõlmes laadijajuhtmeid.
  • Akut ei tohi visata vette ega lõkkesse.
  • Vältige akulaadija juhtmete pingsust.
  • Vältige akulaadija juhtmete keeramist ümber laadija.
  • Vältige akulaadija pesemiseks pesuaineid.
    – Sobib niiske lapiga puhastamine ajal, mil akulaadijat ei kasutata.
  • Vältige lastel mängida akulaadija läheduses.
  • Rattal oleva aku laadimise vältige juhtmete otsa komistamist.
  • Vältige aku eemaldamist raamilt laadimise ajal.
  • Vältige rattaga sõitmist mis on ühenduses laadijaga.
  • Ärge eemaldage akulaadijat kui aku või juhtmete peale on sattunud vesi.
  • Sulgege alati aku laadimisotsik/kate peale laadimist.
    – Vältimaks väliste objektide sattumist laadimisklemmidele, mille järel ei istu laadija otsik korrektselt akusse.
  • Kuuma ilmaga (30’C – 40’C) võib laadimine kauem aeg võtta.
  • Kui te näete akul väliseid deformatsioone, tuleks ohutuse tagamiseks viia see ülevaatusele.
  • Kui aku laeb viimast pulka üle kahe tunni – eemaldage laadija koheselt vooluvõrgust.

Millise täituvuse puhul võib elektiratta akut laadida?

Liitium-akut, mis on tänasel päeval enimkasutatud tüüp, võib laadida ükskõik millise täituvuse puhul. Soovituslik on poole täituvuse pealt laadides oodata laadimistsükkli lõppemist. Poole laadimise pealt laadija eemaldamine pole hea tava aku parima eluea säilimiseks.

e-ratta tüübid

Vältige elektriratta aku täielikku tühjenemist

Juhul kui ratast pikemat aega ei kasutata, või sõidetakse see täiesti tühjaks – on soovituslik seda esimesel võimalusel laadida. Pikematel perioodidel mil ratast ei kasutata oleks parim hoida akut 70% täituvuse juures, 6 kuu tagant aga täielikult täis laadida.

Kui elektriratta aku jääb pikemat aega vooluta võib see jäädavalt akut kahjustada. Kuna akus on vool, on seda vajalik ka hoida.

L O E L I S A K S


> Elektrirataste akudest

eratta akud

> Kas elektriratas asendab tavaratta?

> 11 nõuannet uue elektriratta omanikule