E-RATTA 101
Mitu KILOMEETRIT saab ühe akutäiega sõita?
250W’se keskmootori ja 500Wh’se aku kooslusega saab sõita keskmiselt 70-140 kilomeetrit. 250W rummumootor koos 500Wh akuga aga 60-100 kilomeetrit.
Kui kaua laeb e-ratta AKU?
Üldiselt laeb keskmootoriga e-ratta aku 3 kuni 4 tunni jooksul.
Rummusisese mootoriga e-rataste aku on aga 6-tunnise laadimisajaga. Laadimiseks kuluv aeg ei sõltu otseselt mootori tüübist, kuid üldjuhul on kallimad mudelid varustatud keskmootoriga, millel on ka kiiremini laetavad akud.
Millal tuleks e-ratta AKU välja vahetada?
Uue e-ratta aku eluiga jääb keskeltläbi 500 laadimistsükkli kanti (20% – 100% laadimisega). Distantsilt on see ca. 5,000+ kilomeetrit. Aku vahetamisele tuleks mõelda juhul, kui aku on saanud kahjustada, või mahutavus on vähenenud 50% ulatuses.
Loe lisaks – Elektriratta aku meelespea
Millised on peamised elektriratta EELISED?
- Elektrimootori olemasolu hõlbustab sõitmist mägistel teedel, vastutuules, ning aitab kindlasti läbida pikemaid vahemaid kiiremini ja lihtsamalt.
- Mootori ja aku olemasolu muudab elektrijalgratta kasutusala sedavõrd, et paljudel juhtudel on võimalik asendada ka auto.
- Treenituse osakaal elektrirattaga sõites mitte ei lange, vaid pigem tõuseb.
- Lihtsustatud sõit sobib hästi taastusraviks või piiratud mobiilsuse puhul.
- Mootori ja aku olemasolu suurendab motivatsiooni sõitmiseks.
- Sihtpunkti jõuab kiiremini, mille juures jääb rohkem energiat alles.
- Valikus on 12 erinevat tüüpi elektrirattaid vastavalt vajadusele.
Kuidas VALIDA elektriratast?
1. Eeldatav sihtotstarve
2. Ratta tüüp
3. Hind
4. Mudel – mootor & aku
Loe lisaks – Elektriratta valimine
Mis vahe on e-ratta MOOTORITÜÜPIDEL?
Tänasel päeval on kahte tüüpi elektrirataste mootoreid – tagaratta rummus asetsev rummumootor, ning teise tüübina keskjooksus asuv keskmootor.
Loe lisaks – Elektriratate mootoritest
Mis on rummu- ja keskmootori TÖÖPÕHIMÕTE?
Tagaratta rummus asuv mootor töötab koos eraldi välise kontrolleriga mis möödab assisteerimist vändarattal oleva sensori järgi. Keskmootor arvestab vändale vajutamise tugevust, mille järel vastav assisteerimine alguse saab.
Mis vahe on INTEGREERITUD ja VÄLISEL akul?
Raamisisene, ehk integreeritud aku on parema ilmastikukindluse ning puhtama visuaalsusega mis igapäevaseks eemaldamiseks ette nähtud ei ole. Välist, ehk eemaldatavat akut on aga mugavam eemaldada ning endaga laadimiseks kaasa võtta. Mõlemad akud on lukustatavad.
Kui palju KAALUB keskmine elektriratas?
Sõltuvalt kas tegu on rummusisese või keskjooksu mootoriga, on e-ratta kaal ligikaudu 30% suurem võrreldes sarnase, mitte-elektrilise mudeliga. Keskmine kaaluvahemik on 20-30kg.
Loe lisaks – E-ratas vs jalgratas.
Kuidas HOOLDADA e-ratta elektroonilist poolt?
Ainukese komponendina vajab hooldust vaid elektriratta aku, mida tuleks hoida 80% laetavuse juures perioodil, mil rattaga pikemalt ei sõideta.
Loe lisaks – Mida vältida elektrirattaga sõites?
Kuidas LUKUSTADA elektriratas?
E-ratta aku on lukustatav võtmega, ning ratta lukustamisel kehtivad samad soovitused mis tavalisel jalgrattal.
E-ratast lukustades on soovituslik lukustada esmalt kallimad komponendid nagu raam, ning seejärel veljed.
Luku tüüpidest on valida 4 füüsilise tüübi vahel – U-lukk, folding lukk, kettlukk ja kaabellukk. Populaarsust on kogumas ka kuupõhise tasumisega GPS ja alarmlukud.
E-rataste LEGAALSUS – mis on lubatud?
Euroopa liidus on suurim lubatud mootori võimsus 250W, ning suurim kiirus 25km/h. Samuti on EUs illegaalne gaasirullikuga e-ratas asulasisesel teel sõites.
USA’s aga suurim lubatud võimsus 750W ning kiirus 28miili tunnis (45km/h). Samuti on legaalne gaasirullikuga e-ratas teatud osariikides.
Kuidas TRANSPORTIDA elektriratast?
Parim ning universaalseim viis kõige laiemat valikut e-rattaid transportida on kasutades kärukonksu rattahoidjat. Katusele ning luugile paigaldades on võimalik lubatud kaalupiirangusse jäämisel eemaldada rattalt aku.
Loe lisaks – E-ratta transportimine.
Kas elektriratas on ILMASTIKUKINDEL?
Kõik välitingimustesse mõeldud elektrilised seadmed on tähistatud IPX-reitinguga, mis määrab nende ilmastikukindluse. E-rataste puhul on see üldiselt IPX-65, mis tähendab, et vältida tuleks tugevaid vihmahooge ning ratta täielikku vettimist. Peenes vihmas või kerges sajus sõitmine on lubatud.
Millised on spetsiaalsed, e-ratastele mõeldud KOMPONENDID?
- Raam (keskmootoriga e-ratta puhul)
- Kett (tugevdatud)
- Rehvid (tugevdatud)
- Veljed (tugevdatud)
- Amordid (tugevdatud, erineva jäikusega tugevdused)
Loe lisaks – Spetsiaalsed e-ratta komponendid
Elektrirataste AJASKAALA
- 1895 – Patendeeriti esimene akul jõul töötav elektriratas
- 1932 – Philips’i esimene elektriratas (Simplex Electric Bike)
- 1975 – Esimene elektriratas Panasonic’ult
- 1989 – Sanyo Enacle
- 2001 – USAs kasutusel “e-bike”, “pedelec assisted”, “power bike” jms.
- 2017 – Alustasid paljud tänaseks populaarseks saanud e-ratta brändid.
Loe lisaks – E-rataste lühiajalugu
Milleks on elektriratas VAJALIK?
- Puhtam ja vaiksem alternatiiv mootorsõidukile
- Parandab vaimset ja füüsilist tervist
- Säästab aega ja raha
- Elektrirattaga on võimalik kaupa vedada (kargoratas), liigelda tööle, sõita transpordi eesmärgil või teha ka trenni.
- Jpm
Loe lisaks – Elektriratta kasulikkusest
Loe rohkem meie Blogist
Muretut kulgemist!