Selles artiklis tutvustame soovitusi neile, kes on kas äsja e-ratta soetanud, või soovivad teada nippe ratta võimalikult pikaks ja parimaks elueaks. Enamik nõuandeid on lihtsad teadmised mille järgimisel pole vaja külastada rattahooldust ega omada spetsiifilisi tööriistu.

Hea uudisena on e-ratta elektriline pool hooldevaba, mis tähendab, et hoolduse hulka kuuluvad täpselt samasuguste mehaaniliste sõlmede ülekäimine, mis tavalisel jalgrattal.

Olgugi, et rattahooldus on autohooldusest võrdlematult odavam, aitab järgnev info säästa teie aega. Kindlasti pole kõike mugav ega soovitatav kodus parandada, sellisel juhul on rattapoed teid alati valmis abistama.

ebiking

1. NÕUANDED
1.1 Pidurid & pidurdamine
1.2 Rehvid & rõhud
1.3 Amortisaator
1.4 Käigud & käiguvahetus

2. HOOLDUS
2.1 Kaelakausi pingutamine
2.2 Keti õlitamine
2.3 Kodarate pingutamine

1. NÕUANDED / MEELDETULETUS

Elektrijalgratast omades

1.1 Pidurid & pidurdamine

Pidurite kriuksumine & ketaste ning klotside kulumine

Eesti maapind on pigem lauge kui mägine, mistõttu ka piduritele suurt rõhku ei pöörata. Vajutad ja pidurdab – käib ju küll. Pikaajalisel kasutusel, ning eriti raskema rattaga sõites tulevad aga mängu erinevad nüansid. Elektrirattad võivad kaaluda 25-40kg, ning lihtsamad mudelid on varustatud ka lihtsamate komponentidega – mehaanilised (trossiga) ketaspidurid ja pisikesed piduriklotsid. Kuna pidurid saavad üsnagi palju kasutust, tuleks nende parimaks toimimiseks aeg-ajalt ka tähelepanu pöörata.

Kasutage perioodilist pidurdamistehnikat

Esimene – tagumine – esimene – tagumine

Ketaste ja klotside parimaks elueaks mägistel teedel sõites on heaks tavaks kasutada kordamööda esi- ja tagupidurit.

Nii saavad klotsid ja kettad korra maha jahtuda, ning vältitakse klotside enneaegset kulumist, või koguni pealmise pinna sulamist. Liigse kuumuse järel võib klotsi ja ketta pind minna niivõrd kuumaks, et piduriklotsil olev segu muutub liiga tahkeks. Sellisel juhul võib aidata klotside piduritelt eemaldamine ja pealmise kihi mahalihvimine.

Teadmiseks uutele ratturitele – esipidur on kuni 80% tõhusam kui tagupiduri, nagu ka autodel.

Hoidke pidurid puhtana

  • Kuivatage alati üleliigne ketiõli peale õlitamist.
  • Kuivatage amortidelt üleliigne õli.
  • Vältige piduriketaste katsumist sõrmedega.

Ennetades pidurite kriuksumist, on soovituslik kuivatada üleliigne õli nii ketilt kui ka amorditorudelt. Vahel piisab ühest õlipiisast mis kandub edasi piduriklotsidele, kuhu see ka jäädavalt sisse imendub. Sellisel puhul hakkab pidurdades kostuma kõrvulukustavalt kriuksuv heli.

Kriuksumise eemaldamiseks ei aita tihti muu, kui klotside vahetus. Tegemist pole küll kalli väljaminekuga (10-20€ ühe piduri kohta = kaks klotsi), kuid lihtsam on ennetades järgida üldlevinud soovitusi. Uusi klotse ostes tehke kindlaks millised pidurikettad teil rattal parasjagu peal on, et ka õiget tüüpi rattapoest küsida.

RESIN PAD ONLY – Antud pidurikettale sobib ainult kindlat tüüpi piduriklots

1.2 Käigud & käiguvahetus

Käiguvaheti parimaks tööks ja pikemaks elueaks on soovituslik vahetada käike sõidu ajal, kergelt vändates. VÄLTIDA tuleks jõu rakendamist ajal, mil käiku vahetatakse, näiteks keset tõusu. Lisaks pole soovituslik kohapeal käike vahetada. Põhjus lihtne – käiguvaheti tross jääb sellisel juhul liigse pinge alla, ning jõuga vändates kulutab selline tegevus liigselt nii ketti, hammasrattaid kui ka käiguvahetit.

1.3 Rehvirõhk

Rehv on ainus kontakt ratta ja maapinnavahel, millest olulisut paljud unustama kipuvad. Rehvi mustrist ja rõhust sõltub sõidukiirus, manööverdamine ja sõidumugavus. Samuti eeldatava distantsi läbimine. Õige rehvirõhu seadmiseks vaadake rehvi seinale kirjutatud rõhuvahemikku, mis on pea alati märgitud BAR või PSI ühikutes.

Siledal teel sõitmiseks on soovituslik kasutada suuremat soovituslikku rõhku, vahelduva pinnasega teedel aga madalamat.

Schrader = sama tüüp mis auto ratastel, sobilik pumbata ka tanklas. Dunlop on vähemlevinud variant, ning Presta enimkasutatud ventiilitüüp. Dunlopi ja Presta vahel on võimalik kasutada ka adapterit.

1.4 Amordirõhk

Elekrijalgratas on üldiselt varustatud esiamordiga – olgu selleks kas vedruamort, õhk/õli amort või õhk/vedru amort. Tihtilugu on amort üks sekundaarseks jääv nüanss, milles mängib suuresti rolli just sõidu mugavus. Õhkamorti on võimalik seadistada vastavalt teie kehakaalule ja eeldatavale maastikule vägagi lihtsalt.

  • Vedruamordil saab seadistada vaid jäikust.
  • Õhkamordil saab seadistada kas Preload’i ja/või Compression’i. Compression möödab amordi jäikust, ning Preload amorditöö kiirust.
  • Kui te ratta amordil on lukustus, kasutage seda vaid siledal teel sõites.

Kui teie rattal on õhutusnippliga amort, jälgige et selles oleks piisav kogus rõhku. Spetsiaalsed amordipumbad varieeruvad 25-50€ vahel.

2. HOOLDUS

Nipid ja näpunäited koduseks hoolduseks


Üldiselt pole uue ratta omamisel vaja rohkem kui rehvipumpa, kuuskant-võtmete komplekti, ketiõli, ning e-ratast omades vahel harva ka amordipumpa. Kokku sellise komplekti maksumus on keskeltläbi 100€. Soovituslik on ka peale esimest 100-200 kilomeetrit kontrollida üle ratta peamised sõlmed, kuna läbitud on nö. sissesõidu periood. Selline hooldus peaks olema ostetud rattapoe poolt tasuta, kuid on võimalik lihtsalt ka kodustes tingimustes läbi viia.

2.1 Kaelakausi pingutamine

Kestvus: 2-3 minutit

Õige pingsusega kaelakausi seadmine on äärmiselt oluline. Sõites loksuva lenksuga/kaelakausiga kulutab see enneaegselt lenksulaagreid, ning halvimal võimalusel võib ka sõites lõplikult pooleks murduda. Selle ennetamiseks tasuks aeg-ajalt katsuda selle pingsust. Üldjuhul poest uut ratastes ostes on see juba paika seadistatud, kuid peale ratta tihedat kasutust vajaks see uuesti pingutust. Samuti ka juhul kui esipidurot hoides on tunda märgatavat loksu ratast edasi-tagasi jõnksutades.

Kontrollimiseks

Kas üldse vajab pingutust?

  1. Seisa esiratta kohale suunaga ratta poole, ning hoia ratast kinni kahe jala vahel.
  2. Liigutuda lenksu vasakule-paremale.
    Kui kerge või keskmise tugevusega liigub kaasa ka lenks, oleks õige aeg pingutuseks.
1 & 2. Keera esmalt lahti pingutuspoldid, keerates võtit vastupäeva 3. Keera kaelakausi pingutuspolti õrnalt peale, päripäeva suunas.

Pingutamiseks

  1. Keera lahti kaks kinnituspolti lenksu kaelal. Vahel harva on seal ka vaid üks polt.
  2. Keera õrnalt lenksu keskel asetsevat kaelakausi polti päripäeva suunas. Välida tuleks liiga tugevat pingutamist, vastasel juhul võib lenks jääda liiga jäigaks mis omakorda kulutab enneaegselt lenksu laagreid.
    Soovituslik väändemoment 4-8Nm, mis on pigem sõrme, kui randmejõud.
  3. Kinnita taas kaks alumist pingutuspolti. Pingutamisel on OLULINE teha seda üksteisejärel – esmalt alumine, seejärel ülemine, ning uuesti alumine ja ülemine. Siinkohal pole tegu liigse ohutusega, vaid ühtlase pingsuse saavutamiseks. Sama pingutustehnikat kasutatakse ka autorataste kinnitusel (criss-cross)

2.2 Keti õlitamine

Kestvus: 2-3 minutit

Soovituslik on jalgratta ketti õlitada kasutades selleks tilk-õli (drop-oil). Saadaval rattapoodides, ka Prismas ja mujal suuremates poodides. Spray-tüüpi õli pole hea lahendus, kuna väline metall õlitust ei vaja – pigem töötab see mustuse kogujana.

  • Lisage üks tilk õli ühe lüli kohta.
  • Peale ringi täitumist vändage tagurpidi 10-20 tiiru, et õli paremini ketilüli tuumani jõuaks.
  • Kuivatage üleliigne pindmine õli kasutades selleks kuiva lappi.

Kett vajab õlitust peale tugevas vihmas sõitmist, või peale tuntava “kuiva keti” heli kostumist.

ketiõlitus
Üks tilk ühele lülile. Peale õlitust kuivatage üleliigne õli ketilt.

2.3 Kodarate pingutamine

Kestvus: 2-3 minutit

Jalgratta kodarate eesmärk on vähendada teekatte ebatasasust päritud vibratsioone. Uued veljed on kokku pandud juba tehases ja veljekodarad ka vastavalt pingutatud. Aja jooksul nad siiski “loksuvad paika” mille järel võib mõni kodar lahtiseks jääda.

Kui sõites kostub ebatavaline, perioodiline heli, võib selle põhjuseks olla lahtine kodar.

Kodarapingutuse tööriist

Parematel ratastel on ka kvaliteetsemad veljed (tugevamad rummud, paremad vitsad ja kodarad), mis nii tihti pingutust ei vaja. Odavamatel ratastel tuleb aga tihti esimese 100-200 kilomeetri järel kodaraid pingutada. Teisel juhul vajab velg pingutust peale millelegi teravale otsa sisse sõites – nagu näiteks kõrge ja terava servaga äärekivi.

Kodaraid kontrollides võib neid käega lihtsalt pingutada. Kui on tunda, et kodaraid õrnalt üksteise poole pigistades on mõni kodar rohkem lahti kui teised – võite seda vastava tööriistaga peale keerata.

Kõvera velje puhul aga selle sirgestamine on paljugi nõudlikum töö, mida on soovituslik lasta teeostada pädevas töökojas.

Ja rohkem pole vajagi!

Milliseid hooldusi kodus mitte teha?

Pidurite õhutamine, käiguvaheti reguleerimine, velje sirgestamine, keti ja hammasrataste vahetamine, keskjooksu vahetus, trosside jms vahetus võib olla tülikam ettevõtmine kodustes tingimustes.

Sarnase raskusega tööde puhul oleks mõistlik pöörduda rattapoodi, kus töö sooritatakse kiirelt ja oskuslikult, kasutades selleks spetsiaalseid tööriistu.

ebike maintenance

Millised on peamised erinevused elektriratta ja tavaratta hooldusel?

Elektroonilise poole parimaks säilitamiseks on soovituslik vältida:

  • Sõitu tugevas vihmasajus ja sõitmist läbi sügavate veelompide.
  • Aku täielikku tühjenemist.
  • Ratta hoiustamist kuumas, õhuringluseta ruumis (40’C+).
  • Pikaajaline hoiustamine otsese päikesevalguse käes.
  • Laadige akut ainult otse seinast, vältides pikendusjuhtmeid.

Külmakraadidega sõites on soovituslik enne aku laadimist oodata, kuni aku oleks toatemperatuurile tõuseb. Vastasel juhul võib tekkida aku sisse niiskus/kondents, kuna aku temperatuur tõuseb laadimise ajal märgatavalt.

Loe lisaks11 Peamist viga & nõuannet e-ratast omades

Kokkuvõtlikult

  • Kuivatage üleliigne õli ketilt ja amortidelt
  • Õlitage ketti tilk-õliga vastavalt vajadusele, 100-300km vältel
  • Hoidke ratast puhtana
  • Kasutage perioodilist pidurdamist
  • Kontrollige kaelakausi pingsust
  • Hoidke elektriratta aku laetuna, vältige täielikku tühjenemist
  • Külmaga sõites oodake enne laadimist aku toatemperatuurile tõusmist
  • Hoidke ratas otsese päikesevalguse eest pikematel perioodidel
  • Kontrollige kodarate pingsust