Millised on peamised erinevused jalgratta ja elektriratta vahel? Kumba eelistada tavasõitudele, spordile, või matkamiseks? Kas e-ratas suudab asendada ka auto?
Selles artiklis leiate kiire ülevaate võrdlemaks mõlema jalgratta praktilisust, ning milline oleks sobiv valik teie põhilistele vajadustele. Anname vastuseid neile, kes kaaluvad jalgratta asendada elektrilise jalgrattaga – seda võimalikult läbinähtavas toonis.
Ootame ka teie panust kommentaariumisse, mis võiks ehk aidata valiku tegemisel!
Võrdleme järgnevat:
- Hind
- Kaal
- Sõitmine
- Transportimine / hoiustamine
- Rattatüübid
- Treenitus
- Hooldus
P E A M I S E D
E R I N E V U S E D
JALGRATAS
+ Soodsam hind
+ Kergem kaal
+ Ilmastikukindel
+ Suurem treenitus
+ Ei vaja laadimimist
+ Võimalik transportida autos sees, rattahoidjal – katusel, tagaluugi-, või kärukonksul (rippuv / platvorm)
+ Valikus pea 20 erinevat rattatüüpi
– Tõusudel või pikkade vahemaadel läbimisel aja- ja energiakulukas
ELEKTRIJALGRATAS
+ Mugavam pikkadeks distantsideks või mägistel aladel sõitmiseks
+ Sama distants väiksema energiakuluga
+ Suurem keskmine kiirus
+ Valikus 12 erinevat rattatüüpi
+ Lõbus
– Nõuab aega laadimiseks (3-6h)
– Pole täielikult ilmastikukindel (vajalik järgida kindlaid õpetusi)
– Võimalik transportida üldjuhul vaid autos sees või kärukonksu platvormhoidjal.
– Samaväärsete komponentidega ratta hind on 2-3x kallim
HIND
Kui korralik elektriratas, mille võib kategoriseerida keskklassi mudeliks, maksab alates 2,000€, siis tavalise linnaratta on võimalik soetada alates 700-eurost. Tegemist on küll mõlema puhul jalgrattaga, kuid lõplik sihtotstarve mugavuse ja praktilisuse arvelt varieerub kindlasti rohkem. Kas ka kolmekordselt – see on kõik mugavuse tõlgendamises.
Elektrijalgratas maksab ligikaudu 30% – 70% rohkem kui samaväärsete komponentiega jalgratas. Seda tänu elektroonikale ja spetsiaalsele raamile. Kuni 70% keskmootoriga, ning alates 30% rummumootoriga mudelitel.
Sõltuvalt ajaperioodist, tasub e-ratta kõrgem alghind end ära küllaltki kiirelt – eriti kui kasutatakse seda alternatiivina autole.
KAAL
Elektrijalgratta mootor ja aku kaaluvad kokku ligikaudu 7-10 kilogrammi.
Üldjuhul keskmootoriga e-rattaga sõites pole antud kaaluvahet niivõrd palju tunda, ning seda ka elektrilise assisteerimiseta. Küll on aga vahe tuntav odavamatel rummumootoriga mudelitel, kuna raskuskese asub ratta tagumisel poolel.
Lisaks tuleb kaaluvahe mängu ka ratast transportides. Nimelt üks enimlevinud viis jalgratast transportida on kas auto katusel, kärukonksul või tagaluugil, mis omakorda seab kaalupiirangud just elektrirattale.
Valikusse jääb vaid kärukonksul transportimine, kui erandina pole just tegu alla 20-kilose rattaga. Sellisel juhul sobiks seda paigaldada ka katusele.
- Tavaratast on lihtsam autol transportida erinevate rattaraamidega (4 asukohta)
Tõsta katuseraamidel olevale rattahoidjale, asetada luugihoidjale, või kärukonksu hoidjatele (rippuv & platvorm). Samuti on mitteelektrilisel rattaraamil rohkem kohti, kuhu ratas kinnitada. - Jalgratas kaalub keskmiselt 30% vähem, kui elektriratas.
- Keskmootoriga elektrirattal on lihtsam vändata ilma assisteerimata, kui võrrelda raskema ja odavama rummumootoriga e-rattal.
SÕITMINE
Kui sihtkohta jõuab mõlemat tüüpi rattaga, siis kiiruse ja mugavuse poolest võidab kindlasti elektriratas. Kiirus ja mugavus – kaks üsnagi hinnalist argumenti tänasel päeval.
2,500-eurose keskmootoriga elektrirattal on võimalik läbida reaalselt 100-kilomeetrit, kasutades selleks keskmist assisteerimist (kuni 17km/h).
+ Elektriratta peamine eelis on lihtsustada sõitu mägistel teedel.
+ Pikema vahemaa saab sõita kiiremini ja mugavamalt.
+ Elektriratas on hea liiklusvahend taastusraviks.
+ Elektriratas lihtsustab sõitu piiratud kehalise mobiilsuse korral.
+ Jalgrattaga on võimalik läbida ühe päevaga üle 200-kilomeetri ilma, et peaks midagi laadima.
+ Jalgratta võib muretult välitingimustesse jätta.
+ Jalgratas on tunduvalt kergema kaaluga.
TRANSPORTIMINE / HOIUSTAMINE
Kui välistelt möötmetelt ei erine elektriratas tavarattast, siis peamiseks erinevuseks on neil kogukaal. Kaal aga seab piirangud ratta transportimisele.
Elektrijalgratast ei tohiks keerata tagurpidi, näiteks rehvivahetuseks. Kahjustada võib saada displei, lenksulolev käiguvaheti või pidurisüsteem. Samuti võib raamilolev vedelik valguda aku või mootori elektroonilistele komponentidele.
Elektriratta hoiustamisel tuleb eraldi rõhku põõrata elektroonilistele seadmetele. Pikematel perioodidel, mil ei sõieta, peaks aku parima eluea tagamiseks hoidma seda laetuna, toasoojas kohas. Samuti ei tohiks jätta akut või displeid otsese päikesevalguse kätte pikemateks perioodideks.
RATTATÜÜBID
- 20 tüüpi jalgrattaid
- 12 tüüp elektrirattaid
Kuigi tänaseks päevaks on olemas vägagi lai valik eri tüüpe elektrilisi jalgrattaid, siis üldarvu poolest on valik endiselt pea poole suurem tavarataste valdkonnas. Hea uudisena pakuvad mitmed DTC-tüüpi (direct-to-consumer) elektriratta firmad ühte universaalset raamisuurust laiale valikule sõitjatele.
FÜÜSILINE KOORMUS
Kui paljud arvavad, et elektrirattaga sõites kaob treenitus, siis päris nii ka pole. Elektriratas nõuab endiselt väntamist, ning seda mõlema mootoritüübi puhul. Mootori töö on kõigest lihtsustada väntamisele rakendatud jõudu.
- Rummumootor arvestab keskjooksu pöörlemiskiirust koos valitud assisteerimistasemega.
- Keskmootor arvestab vändale rakendatud jõudu.
Elektrirattaga on võimalik läbida pikemaid vahemaid kiiremini ja mugavamalt, ning seda teile sobivamas tempos. Tihti võib just elektrijalgratta olemasolu olla piisav põhjus, et minna värske õhu kätte. Kui jalgrattaga sõitmise jaoks mõni õhtu enam energiat ei jagu, kuid soov või vajadus liigelda on endiselt olemas – on just elektriratas see, mille sadulasse on lihtsam ja lõbusam hüpata.
*Gaasirullikuga elektrirattad.
Ameerika ja Euroopa e-rataste turu peamiseks vaheks on peale lubatud suurima kiiruse lisaks gaasirulliku olemasolu. Nimelt mitmed sealsed e-rattad, üldjuhul rummumootoriga – omavad gaasirulli. Gaasirulliga sõites on kindlasti treenituse tase madalam, kuid abiks on ta tõusudel stardides. Eraldi klass e-rattaid on ka täielikult elektrijõul liikuvad, kuid neid tänavalegaalseks liigitada ei saa. Seda kas väntade või kiirusepiirangu puudumisel.
HOOLDUS
Millised on peamised erinevused elektrilise- ja tavaratta hooldusel?
Kas e-ratta elektrooniline pool vajab eraldi hooldust?
Mõlema rattatüübi mehaanilistele komponentidele kehtib sama hooldus. Elektrooniline pool otsest hooldust ei nõua, küll aga tuleks järgida ettenähtud juhiseid parimaks mootori ja aku eluea säilitamiseks.
LOE LISAKS – 11 enimlevinud viga & nõuannet elektriratast omades
Kokkuvõte – kas mugavus on oma hinda väärt?
Kahe- kuni kolmekordne hinnavahe on veel liiga suur, et enamus oma jalgratta välja soovitaks vahetada. Plusse elektriratta omamisel on kindlasti rohkem, kui miinuseid. Samuti on jalgratas üks asendamatu osa maakeral, ning seda kõige paremas võtmes.
Paljude jaoks on jalgrattasõit unenenud, või pole leitud piisavalt motivatsiooni uuesti alustamiseks. Vastava riietuse olemasolul võib elektriratas soojemal perioodil asendada suures osas auto, mis on üsnagi julge väide. Mainimata ei saa kindlasti jätta ka vaimse ja füüsilise heaolu paranemist.
Iga uus algus võtab aega harjumiseks, ning elektriratas on kindlasti üks alahinnatumaid alternatiive üldise heaolu paranemiseks, raha säästmiseks ja üldise vormi tõstmiseks.
Kas teie jaoks on elektriratas piisav vahelüli, et uuesti aktiivselt sadulasse istuda?