Aastaks 2022 on elektriliste liikurite akud jõudnud ajajärku, mil paljud brändid kasutavad kaudselt sama tehnoloogia ja võimekusega mudeleid. Samuti on akuga seotud küsimused ühed levinumad nii uute kui ka kogenud ratturite seas.

Elektriratast valides on aku võimekusel suur roll, ning selles artikklis anname ülevaate kõigist sellega seonduvast.

Erinevad aku tüübid

Mis määrab elektriratta kogudistantsi?

  • Aku suurus = Suurem ampertundide arv (Ah) tähendab suuremat aku mahutavust.
  • Aku pinge = Suurem pinge (V) määrab aku jõudlust. Madalama pingega aku on paremini optimeeritud kergemal sõitjal pikemateks vahemaadeks, kuna läbiv vool on väiksem.
  • Mootori võimsus njuutonmeetrites (40Nm) = 40Nm madal, 60Nm keskmine, 80Nm kõrge.
  • Mootori suurus = 250W või 750W (EU ja USA limiit)
  • Rattatüüp – Linn, maastik, fun.
  • Väntamine – Mootori assisteerimise abistamine.
  • Keskkond – Mägisus, liiklus (seisak & kiirendus), tuul.
  • Rehvid – Rõhk ja rehvide suurused.
  • Sõitja kaal – Raskemal sõitjal soovituslik valida suurema võimsusega mootor.

Aku tähised

  • V = Volt, pinge
  • Ah = Amper hour = Ampertund, mahutavus
  • Wh = Watt hour = Vatt-tunnid, kogumaht

Näide 36V 13.6Ah aku kogumahu arvutamiseks:

36V x 13.6Ah = 489.6Wh

Tähehendus: Teoreetiliselt suudab aku suunata ühe tunni jooksul 36-voldise pingega 13.6 amprilise energia suunata läbi mootori täie võimsuse juures. Teisena võimalusena 18V 6.8Ah kahe tunni jooksul.

Mida see kõik tähendab?

36V < 48V = 48-voldine aku suudab rohkem energiavoogu edasi kanda, mis tähendab ka suuremat mootori väändemomendi taluvust.
13.6Ah < 17Ah = Suurem ampertundide arv tähendab suuremat aku kogumahutavust.

Kui kaua saab ühe elektriratta akuga sõita?

Keskmootoriga elektiratas suudab 250-vatise mootori ja 500Wh’se akuga assisteerida 80kg sõitjat 100-kilomeetri ulatuses, ning seda keskmise assisteerimistasemega. Maksimum abistamisega 60km, ning väiksema abistamisega kuni 140km.

Näited mootori võimsuse puhul.

  • 80kg sõitja, 500Wh aku, 250W mootor, 40Nm väänet – Keskmine distants 80 – 140km (Optimeeritud pikaks läbivuseks)
  • 80kg sõitja, 500Wh aku, 250W mootor, 80Nm väänet – Keskmine distants 70 – 120km (Võimsam elektriline ülekanne, parem kiirendus)

  • 100kg sõitja, 500Wh aku, 250W mootor, 40Nm väänet – Keskmine distants 70 – 100km (Lahja mootor raskemale sõitjale vähendab eeldatavat kogudistantsi)
  • 100kg sõitja, 500Wh aku, 250W mootor, 80Nm väänet – Keskimine distants 80 – 140km (Paremini optimeeritud mootor raskemale kehakaalule)

  • 80kg sõitja, 630Wh aku, 250W mootor, 40Nm väänet – Keskmine distants 100 – 140km (Suur aku, madal vääne, pikem distants)
  • 80kg sõitja, 630Wh aku, 250W mootor, 80Nm väänet – Läbivus ca. 100 – 160km.

  • 100kg sõitja, 630Wh aku, 250W mootor, 40Nm väänet – Ligikaudne läbivus – 70-110km.

Tuntud brändi toodetud elektrirataste mootorid on heas vastavuses aku voltide ja ampertundide suhtes. Võimsama mootoriga ratas kasutab võimsamat ja suuremat akut.

Elektrirataste akude laadimisjad

Üldjuhul:

  • €800 – €1,800 rummumootoriga elektrirataste laadmisaeg on 6 tundi.
  • €2,000+ euroste rummu ja keskmootoriga elektrirataste laadmisaeg on 3-4 tundi.

Millsed koosnevad elektriratta akud?

Li-on = Liitiumaku
Lead acid = Pliiaku

Enamik tuntud brändide akud kasutavad Li-on akusid, ning odavamate tootjad aga pliiakusi.

Millest sõltub aku eluiga?

Aku eluiga on märgitud tootja poolt eeldatava laadimistsükklite arvuga – battery cycle count.

Kui keskmine Li-on elektriratta aku eluiga on arvestatud kestma 400-600 laadimistsükklit (arvestades 20% – 100% laadimisi), siis peale 500x laadimist on aku eluiga vähenenud ca. 30-50%.

Võrdlus: iPhone X aku charge cycle count’il on samuti 500x, mille täitumisel on aku mahutavus vähenenud 80’le protesendile.

Näide: Hiljuti käis meil poes külaline, kes otsis asendusakut enda viis aastat tagasi ostetud elektrilise maastikurattale. 500Wh aku ja 250W keskmootor, odomeetril oli näit üle 5,000 kilomeetri. Tema sõnul sai varem ühe akuga sõita 100 kuni 120 kilomeetrit, siis praeguseks oli see vähenenud 50-70km. Sõitja kaal võis jääda 80-kilogrammi ligi, ning võttes arvesse ka maastikuratta eeldatavat sihtotstarvet ja suurt energiakadu amorditöösse ja suure mustriga rehvidesse – on see endiselt küllaltki hea tulemus.

Integreeritud / eemaldatav

Integreeritud või eemaldatav aku?

Enamik e-rattad on varustatud välise akuga mida saab kiirelt võtmega lukustada ja toas laadimiseks lihtsasti ka eemaldada.

Teise valikuna on intergreeritud aku – esmalt suurenenud ilmastikukindluse mõttes, teiselt aga visuaalse puhtuse hoidmiseks. Ampler-bikes kasutab näiteks raamisisest akut, mille tulemusel pole eristatav kas tegu on tava-, või elektrirattaga.

Kuigi mõlema akutüübiga e-rattaid saab otse laadida rattal, siis eemaldatava aku eelis on lihtne ja mugav kaasakandmine.

Mootoritüübid ja aku kestvus

Rummumootor / 80kg sõitja
*Rummumootori assisteerimine põhineb väntade liikumisele, MITTE aga väntadele rakendatud jõul.

48V 13Ah (623Wh) / 750W rummumootor / 80Nm väänet = Kiirusepiirang 40km/h = 25km
48V 13Ah (623Wh) / 250W rummumootor / 80Nm väänet = Kiirusepiirang 17km/h = 50km

36V 18,2Ah (655Wh) / 250W rummumootor / 40Nm väänet = Kiirusepiirang 25km/h = 50km
36V 18,2Ah (655Wh) / 250W rummumootor / 40Nm väänet = Kiireusepiirang 17km/h = 80km

elektriratta läbivus

Keskmootoriga / 80kg sõitja
*Keskmootoriga (mid-drive) mootori assisteermine algab väntadele rakendunud jõu arvutamisest.

36V 14Ah (504Wh) / 250W keskmootor / 60Nm väänet = Suurim assisteerimine = Kuni 70 kilomeetrit
36V, 14Ah (504Wh) 250W keskmootor / 60Nm väänet = Madalaim assisteerimine = Kuni 140km

Kuidas hooldada elektriratta akut?

Hea tavana on soovituslik hoida elektriratta laetuna, kaitstud otsese kuumuse ja külmumise eest, ning seda just pikemate perioodide vältel. Liigne kuumus ja otsene päikesekiirgus ei mõju hästi ühelegi elektrilise seadmele.

  • Elektriratta akut laadides tuleb üldjuhul ühendada laadija enne akuga, ning seejärel seinaadapteriga.
  • Hoidke aku soovituslikult laetuna, talvistel perioodidel 80-90% vahemikus.
  • Talveks eemaldage rattalt aku, ning hoidge seda soovituslikult toasoojas kohas.
  • Vältige aku täielikku tühjenemist.
  • Vältida tuleks sõitu tugevas vihmasajus.
  • Vältige survepesuriga pesemist.
  • Vee sattumisel elektroonilistele seadmetele tuleks lasta rattal täielikult kuivada (mitte kasutada fööni, kuna see viib niiskuse veel sügavamale). Samuti ei tohiks ratas sisse lülitada, kui on kahtlus vee sattumisest mootorisse või akusse.
  • Külma akut ei tohi laadida enne, kui see on toatemperatuurile tõusnud. Vastasel juhul tekib kiirest temperatuurivahetusest akusse kondents.

Kui palju maksab elektriratta aku?

Elektriratta aku maksab keskeltläbi 400-700 eurot.

Kas elektrirattaga on võimalik sõita ka talvel?

Elektrirattaga on võimalik sõita ka külmakraadidega, kuid siinkohal tuleks arvestada aku nõrgenenud tööjõudu. Tallinna elanikud on ilmselt näinud elektriratastel toidukullereid, kes kasutavad külmade ilmadega akukatet. Selline kate aitab akul kauem soojemana püsida ning lisaks kaitseb ebavajalike pritsmete eest.

  • Fat-bike rattatuure peetakse ka tavalistest tingimustes.
  • Soovitame vältida sõitmist soolatud teedel, kuna sool põhjustab värvitud pindade ja metallosade korrudeerumist.

Levinud elektrirataste akutootjad

  • Bosch
  • Shimano
  • Yamaha
  • Brose
  • Samsung
  • LG
  • 3rd party brändid

Kui teil tekkis küsimusi, võtke meiega ühendust või jätke kommentaar!