Jalgratta autoga transportimine on päevakohane teema – olgu selleks vajaduseks kas sõit aktiivsele puhkusele, rattahooldusesse või mõne uue rattaraja avastamiseks. Spetsiaalne rattahoidja on asendamatu lisa mis lihtsustab ratta transportimist, aitab säästa ruumi ja laiendab elektriratta niigi suurt praktilisust.

Kolm peamist asukohta rattahoidjale – kärukonksule, tagaluugile ja katusele

Elektriratta transportimine autoga

Kuna paljud meist väikebussi ega pikap’i ei oma – on jalgratta transportimine spetsiaalse rattahoidjaga võimalik kas auto katusel, tagaluugil või kärukonksul ainsad valikud. Ratta autos sees transportimine on vaid viimane, pigem tülikas variant.

Elektriratta suurema ratta kaalu tõttu langeb välja üks enimkasutatud võimalusi – auto katusel. Enimkasutatud seetõttu, et katuseraame on võimalik paigaldada pea igale autole (va kabriolett).

Kes katusel ratast transportida ei soovi – on luugihoidja üks viimaseid variante. Seega – elektriratta parimaks transpordivõimaluseks jääb üldjuhul kärukonksu rattahoidja.

e-ratta tüübid
Erinevad e-ratta tüübid

Kuidas transportida elektrijalgratast?

Kärukonksul, katusel, tagaluugil?

Kui tavalist jalgratast, mille kaal jääb keskeltläbi 10-15 kilogrammi hulka, saab transportida spetsiaalsel rattahoidjal sisuliselt igal võimalikul moel, on kärukonks elektrijalgrattale üks ainsaid võimalikke viise. Erandina on võimalik transportida kergemaid elektirattaid ka auto katusel või tagaluugil.

Elektrijalgratta suurema kaalu tõttu tuleks arvestada sobiva rattahoidja valikul kaalulimiite.

Kuidas valida rattahoidjat elektrirattale?

Ratta kaal / ratta raamitüüp / ratta rehvisuurus / rattahoidja lubatud maksimum kaal

Sõltuvalt elektrijalgratta tüübist on seda võimalik transportida üldiselt vaid kahel viisil – kas auto kärukonksu hoidjal (#1), või kergeme e-ratta olemasolul ka auto katusel (#2) selleks ettenähtud rattahoidjal. Mõningaid e-rattaid saab transportida ka tagaluugil (#3).

Kuna e-rataste raami- ja rehvitüübid varieeruvad, tuleks järgida erinevaid andmeid sobiva transpordiraami leidmisel.

#1
Rattahoidjad konksule


1.1 PLATVORM (konksule)

Platvormalus – universaalne viis transportida erinevaid tüüpe rattaid stabiilselt ja mugavalt.

Tagamaks lihtsa ligipääsu pagasnikule, on võimalik teatuid platvorm-rattahoidjad kallutada ka koos pealolevate ratastega. Samuti on rattahoidjal olevaid rattaid ja rattaraami võimalik ka lukustada.

  • Enamik konksule paigaldatavaid rattahoidjaid tulevad numbrimärgi aluse, piduri- ja suunatuledega (7 / 13-pin ühendus).
  • Õiget mudelit valides tuleks vaadata rehvilaiuse sobivust.
  • Platvorm alusele pole vaja lisakinnitust eri raamitüüpide jaoks.
  • Reisides välismaale tuleks tellida kolmas registreerimisnumber – maksumus ca 10€. (*Kolmas, kuna autolt numbrit eemaldada ei tohi)
Universaalseim viis elektriratta transportimiseks

Kui teie autol veokonksu veel ei ole – on seda võimalik lasta paigaldada. Valikus on kahte tüüpi veokonkse – fikseeritud ja eemaldatavaid. Fikseeritud veokonksul on suurem lubatud mass, näiteks treileri vedamiseks, ning kiiresti eemaldatava veokonksu lubatud maksimum kaal jääb üldjuhul 100-kilogrammi hulka, mis ongi mõeldud just pagasite või rattahoidjate kasutuseks.

1.2 RIPPUV (konksule)

Hanging-type rattahoidja pole parim lahendus tänu elektriratta suuremale kaalule. Keskeltläbi on sellist tüübi hoidiku suurim lubatud kaal 15kg ratta kohta, mis omakorda limiteerib suuresti elektriratta transportimist. Kui teoreetiliselt saab kaalu poolest näiteks 3-kohalise rattahoidjale asetada ühe 25-kilogrammise ratta, siis kinnituse poolest see “legaalselt” korrektne viis pole.

  • Vajalik eraldi paneel numbrimärgi kinnitamiseks. Leitav mudelipõhise lisavarustusena.
  • Rattaid pole sama mugav kallutada kui platvorm-alusega.
  • Kompaktne ja soodsam.
  • Kui vaid rattahoidjat on võimalik lukustada, siis rataste jaoks oleks vajalik kasutada eraldi lukku.
karukonksu hoidja

#2
KATUSELE

Pea igale autole on võimalik paigaldada katuseraame kas katuseboksi või rattahoidja kinnitamiseks. Ka autodele, mil puuduvad katusereelingud.

Katusel transportides on võimalik ratast kinnitada kas esihargist või raami alt (pildil). Kuna ratta suurem kaal avaldab suuremat survet esihargile (thru-axel / quick-release kinnitus) siis tasuks üle vaadata elektriratta manualis ettenähtud soovitused ratta korrektseks transportimiseks.

Samuti tuleks kindlaks teha kas ratas üldse mahub katuseraamile ilma, et rattahoidja kinnituskäpp mahuks ümber rattaraami nii, et seda ei takistaks aku, mootor, ega midagi muud.

#3
TAGALUUGILE

Kärukonksuta kupee, sedaan, luukpära

Tagaluugi hoidja on hea viis neile kes ei soovi ratast transportida katusel, ega ka kärukonksul. Eraldi tähelepanu tuleks pöörata rataste kinnitamisele nii, et kriimustada ei saaks auto ega raamilolevad rattad. Suure tõenäosusega on vajalik lisaadapter sadulapostist lenksuni, et ratas ka hoidjal otse oleks. (Rohkem infot all)

  • Vajalik soetada eraldi numbrimärgi alus & tuledepaneel, seda eriti kui olete reisimas välisriikidesse.
  • Kriimustsamise vältimiseks pöörake tähelepanu rataste ja auto värvpindade säilitamisele.
  • Eraldi tähelepanu tuleks pöörata lubatud suurima kaalupiirangu jälgimisele – nii raamil kui auto tagaluugil.
elektriratta transport

Rehvisuurused

DIAMEETER – 20″ / 26″ / 27.5″ / 700c / 29″
LAIUS – 1.85″ / 3″ / 5″

Rattahoidjat valides on soovituslik tähelepanu pöörata elektriratta rehvimöödule – nii laius kui ka diameeter.

PLATVORM ALUS kärukonksu hoidjal – Kas rehvimööt on sobiv platvormile? Fat-rehvidele vastavad alused on ka pikemate kinnitustega ning laiema alusega.

elektrirattad

Raamitüüp

Sõltuvalt rattaraami ja rattahoidja tüübist – tehke kindlaks kas antud mudelid on omavahelises sobivuses. Kui te kavatsete kasutada luugile, või rippuvat konksuhoidjat näiteks madala asetusega rattaraamil – tuleks ratta transportimiseks kasutada eraldi adapterit sadula ja lenksu vahel. Vastasel juhul ei pruugi ratas hoidjale üldse sobida.

Vajalik adapter luugile ja rippuvale rattahoidjale

Jalgrattahoidja maksumus

  • Konksule (platvorm) – alates €250 kuni €800. Hind sõltuvalt kvaliteedist ja lisadest.
  • Konksule (rippuv) – keskeltläbi €50 – €200
  • Katusele – Iga ratta kohta vaja eraldi hoidjat. Katuseraamid + rattahoidja hind on keskeltläbi 400€
  • Tagaluugile – alates €200 – €400

Kui teil tekkis lisaküsimusi või ettepanekuid, jätke oma arvamus kommentaarina, või võtke meiega ühendust.

LOE LISAKS – 11 Nõuannet uuele elektriratta omanikule