Olukorras, kus inflatsioon sööb palkasid, tööjõupuudus on suur ja töötajate nõudlus lisahüvede järele kasvab, on ettevõtjad hakanud mõtlema välja uusi ideid, kuidas oma töötajaid hoida. Ettevõtjad näevad ühe lahendusena transpordikulude vähendamist, sest praegu maksab töötaja märkimisväärse osa oma palgast autokulude katteks. Kütuse hind on ületanud 2€/liitri kohta, lisanduvad liising, hooldus ja parkimine. Auto ülalpidamine maksab üle 500€ kuus. Loobudes peres ühest autost või sõites autoga ainult poole aastast, saab iga kuu märkimisväärse summa kokku hoida.
Kasvav huvi elektrirataste vastu on seega puhtalt pragmaatiline. “Kiire kalkulatsioon näitab, et elektrirattaga sõidab ühe laadimisega Tallinnast Viljandisse 50 sendi eest,” selgitab Electrobikes tegevjuht Martin Laur, kelle sõnul on tema peamised kliendid Soome ettevõtted, kes pakuvad oma töötajatele elektrirattaid.
Põhjamaalastel on elektrirataste kasuks veel teinegi oluline argument. Need on keskkonnateadlik valik, eriti kui need toetavad autodest loobumist. Ka töötaja vaatab aina enam, kas tema tööandja on vastutustundlik ettevõte ja seetõttu on rohelise kuvandi loomine tööandjabrändingus aina olulisem faktor.
Transport kui osa töötaja tervisepaketist
Kuigi ettevõtjad on töötajatele elektrirataste ostmise vastu aina huvi tundmas, pole veel kuhugi kadunud stampargumendid: higi, vihm ja ratta sobimatus pikkadeks distantsideks.
Laur kummutab neid müüte igapäevaselt Nõmme ja kesklinna vahet sõites: “Päris Viljandisse veel jõudnud ei ole, aga regulaarselt sõidan umbes 20 km päevas. Enamasti mööda Pärnu maanteed ummikus seisvatest autodest mööda”. Ehkki linnas on ta kasutanud ka Bolti ja Tuult, siis pikemateks distantsideks need hästi ei sobi.
Samuti ei aja rattasõit higistama: “Pigem on mootoriga rattaga sõitmine nagu kerge jalutuskäik kui higistama ajav sport,” nendib Laur. Elektriratastel on assisteeriv mootor, mistõttu jõuab ka kehvemas vormis inimene ilma vaevata ühest kohast teise. Ettevõtjad peaksid lisama alternatiivse transpordi töötaja tervisepaketti, sest aktiivse eluviisiga inimene on tervem ja produktiivsem.
Lauri sõnul on 2022. aastal olnud ainult viis päeva, kui ta pidi vihma tõttu ratta koju jätma. Seda, et pidev vihmasadu on müüt, tõestab ka rataste populaarsus sarnase kliimaga Helsinkis, Oslos ja Stockholmis.
Tööauto asemel kümme elektriratast
Ettevõtted pakuvad töötajatele elektriratast peamiselt kahel viisil. Võttes näidiseks Soome mudeli, siis sealse rattabuumi taga on oma töötajale ratta ostmine käibemaksu võrra odavamalt – see on vähemalt 400eurone hinnavõit. Hiljem arvutab tööandja ratta maksumuse töötaja palgast maha. Selline lahendus meeldib uutele töötajatele ja välismaalastele, kellele pank muidu liisingut ei taha lubada.
Teine võimalus on ettevõttel soetada endale jalgrattapark ja premeerida oma töötajaid rataste vaba kasutusega. Ühe firmaauto asemel saab osta elektriratta kümnele töötajale. Erinevalt autost on rataste hoolduskulud pea olematud, nendega ei kaasne keerulist raamatupidamist ja lisaboonusena jääb kontori ette vabu parkimiskohti.
Allikas: digi.geenius.ee