Husqvarna Mountain Cross ülevaade

Vaadates tagasi Husqvarna kujunemisloo tagamaid tuleb paljudele üllatusena, et 330-aatase ajalooga Rootsi brändil on pikem ajalugu just jalgrataste, mitte aga meil üldtuntud majapidamistarvete tootmises. Mootorsaed, muruniidukid – mis on neil ühist elektriratastega ja milline on nende elektriline all-mountain maastikuratas Mountain Cross?

Relvadest elektriratasteni

1689 – Huskvarna tulirelvade tootmise algus.
19. saj teine pool – Husqvarna jalgrataste tootmise algus.
1903 – Husqvarna mootorrataste tootmise algus.
1918 – Esimene Husqvarna manuaalne muruniiduk.
1949 – 1959 – Mootorsaed ja muruniidukid.
2018 – Husqvarna-Bicycles elektriliste jalgrataste tootmise algus.

husqvarna mountain cross 5
Mullet mountain bike – 29″ esiratas, 27.5″ tagaratas | 150mm esi ja tagaamort

Mountain Cross ülevaade

Juba leierdatud sloganiga “Rootsi disain ja Saksa tehnika”, Mountain Cross elektriliste maastikurataste seeria on äärmiselt universaalne vahend neile kelle füüsiline vorm, tehniline sõiduoskus ja julgus on kõik ühel astmel. Või kuidas õelda teisiti – neile, kellele kuluks ära lisajõud “igavamatel” lõikudel – kas siis mäkke tõustes või lamedal maal, et siis jälle kiiresti laskumisteni jõuda. Koht, kus ratta tõeline olemuse ja eeldatav sihtotsarve välja tuleb.

  • RockShox 150mm amordid ees ja taga.
  • Dropper sadulapost.
  • 4-kolviga hüdraulilised pidurid.

Parim valik sõitjale kes soovib ratast kasutada kõiksugu radadel ja kiirustel – üles mäkke, käänulised ja nõudlikud single-trackid ja 60km/h laskumised – all-mountain distsipliini võib vabalt kategoriseerida ekstreemspordi alla. Ekstreemsport on teadupärast tegevus mis toimub tingimustes ja keskkonnas, kus tavainimene oleks reaalses ohus.

150mm amordikäik ees ja taga, sobilik geomeetria nii tõusuks kui laskumiseks on universaalsus mille mõlema poole head koostööd ühe tervikuna on küllaltki raske saavutada.

  • 29″ ja 27.5″ mixed wheel size (Mullet MTB)
  • 250W 85Nm keskmootor / 630Wh aku
  • Eeldatav läbivus: 60-180km
  • Kaal: 25kg

630Wh integreeritud aku ja 250W 85Nm mootoriga ei tule jõust puudu, ega jää ka üle. Maksimum kiirus on limiteeritud 25km/h peale.

Eelistatud valik off-road sõitjate seas

Kes varem vähemalt korragi on proovinud sõita kergema enduuro või ükskõik millise motokrossi rattaga – see tunneb koheselt mitmeid sarnasusi. Lai lenks, head pidurid, peensusteni seadistatavad amordid, laiad ja väljaulatuvad rehvid. Kogu eelnev kooslus kergel platvormil, millel on veel lisaks ka haudvaikne mootor!

Peamise erinevusena motokrossi rattast on tegemist 75% kergema vahendiga millega on võimalik lihvida tehnilisi oskusi, parandada füüsilist vastupidavust ja lihtsalt tunda lõbu tänapäeva tehnoloogiast. Ratas sõna otseses mõttes lendleb üle ebatasaste teede mis tekib lausa hõljumise effekti.

MC5 on vaikne, targa ja vastupidava mootori ja aku kooslusega. Ratta “minek” on üllatavalt sujuv arvestades 85-njuutonmeetrist väänet. Kui see tundub vähe või palju – siis hea uudisena on see täpselt paras et ka 100kg sõitja aidata üles üsnagi järsust ja ebatasase pinnaga mäest.

Husqvarna Bicycles ja maailma mägirataste turg

Husqvarna on maailmas enim tuntud oma mootorrataste tootmises, ning vaikselt sulandutakse ka vägagi konkurentsitihedasse mägirattasõitu. Kui läänes, Ameerika Ühendriikides on juba peaaegu et 20 maastiku-fookusega rattabrändi kes toodavadki vaid tava- ja võistlusklassi maastikurattaid, on Husqvarnal raske ülesanne haarata osa sealsest turust. Euroopa valikus tuleb rinda pista teistegi tuntud pika ajalooga rattabrändidega.

pierer mobility ag group brands
PIERER Mobility AG

Tiheda konkurentsiga mägirataste turul räägib Husqvarna eest kuulumine üsnagi tugeva brändigrupi koosseisu, lisaks pikk kogemus mootorrataste valdkonnas, ning lai valik eri distsipliine mudeleid just maastikusõiduks.

Husqvarna maastikurattad

  • EXTREME CROSS (Downhill / freeride / park / gravity) 200-millimeetise amordikäiguga elektriline maastikuratas ekstreemsportlastele.
  • HARD CROSS – Enduuro-tüüpi maastikuratas nõudlikuks sõiduks – kiirus, järsud langused, kurvid ja kõik muu tehniline. Hard Cross seeriat ehitades on eeskätt sihtturuks valitud off-road mootorratturid.
  • MOUNTAIN CROSS – All-mountain maastikuratas kiireteks laskumisteks, tehnilisteks radadeks ning ka mugavaks mäkketõusuks.
  • LIGHT CROSS – Hardtail-tüüpi elektriline maastikuratas mida iseloomustatakse kolme sõnaga: töökindel, otsekohene ja vastupidav.
  • GRAN GRAVEL – Aastast 2020 lisati Husqvarna ridadesse ka gravel-tüüpi elektriline ratas sportlikuks sõiduks kruusal, metsas ja maanteel.

Mis on full-suspension jalgratas?

Kui varasemalt nägi kahte amorti vaid downhill, ehk laskumis-otstarbega mägiratastel, siis tänaseks on seda valdkonda laiendatud ka kõigile teistele maastikuratataste distsipliinidele (5).

XC / Trail / All-Mountain / Enduro / Downhill

Esi- ja taguamordiga, kahe amordiga, täisamordiga / full-suspension – misiganes eestikeelne termin see kasutusel on kirjeldamaks seda uue ajastu maastikuratta raamitüüpi. Kasutusel üldiselt mägiratastel, ning vahel ka mõnel kõrgema tasemega matkarattal – kaks amorti tagavad parima võimaliku mugavuse liigeldes kõigil rajatüüpidel.

29″ ees ja 27.5″ taga

Suurem esi- ja väiksem tagavelg tagavad parima läbivuse suurematel kiirustel. Suurem rattadiameeter (29″) tähendab suurema takistuse kergemat ületamist.

27.5″ on parema kiirenduse ja stabiilsusega tehnilistel lõikude. Eri suuruste kooslus mida kasutatakse ka motokrossis ja enduuros – 21″ ees 17″ taga. Mountain Cross 5 puhul on tegemist plus-size kärnrehvidega, mis on 2.6″ laiad.

Mountain Cross seeria – aste üles & aste alla

Kui MC-seeria tundub liiga palju, siis aste allpool on valikus klassikaline hardtail, ehk esiamordiga maastikuratas. Aste üleval on saadaval juba veel kiiremateks laskumisteks mõeldud Hard Cross seeria. Nii MC kui HC omavad eelist mugaval mäkketõusul, kus just sellist tüüpi elektriratta põhiolemus plussiks tuleb Just laskudes, mille jaoks ka ratas peamiselt tehtud on. Pealeväntamist ju vaja ei ole.

Kas elektroonika lisakaal sõitmist ei takista?

25-kilogrammine ratas all-mountain distsipliinil on kindlasti palju, arvestades et keskmine mitte-elektriline süsinikraamiga maastikuratas kaalub ligi 40% vähem. Küll aga ei tasu unustada fakti, et MC-seeria puhul on tegemist just e-rattale spetsiifilise vedrustuse ja komponentidega. Hea uudisena on suuremal liikuval massil eelis just ebatasastel pindadel, kuna ratas ei ole liiga alajuhitav.

Parim vahend harrastussportlastele

Tänu võimsale mootorile ja suureleke akule võimaldab Mountain Cross harrastajatel kogeda seda – mida kogevad proffid. Elektrimootor aitab sõita täpselt samadel radadel, millel sõidavad tippvormis mägiratturid. Tegemist on professionaali tööriistaga.

Kokkuvõtlikult

Mootorratas töötab sisuliselt samal ülekande põhimõttel mis saag, kõnekäänd mis mootorratturite ringis laialt liikvel on. Ainuke vahe, et saetera asemel on mootor- ja jalgratastel kett, ning elektrilise mootoriga assisteerib lisaks kondijõule veel mootor ja seda küllaltki arvestatava distantsi ulatuses.

Mountain Cross seeria on hea alternatiiv off-road mootorratturile ka Eesti tingimustes. Täieliku ratta sihtotstarbe kasutamiseks oleks hea käia vahelduseks ka suurematel mägedel, kuid teadjal sõitjal ei jää ka Eesti tingimustes ratas “väikseks”. MC5 on premium-klassi maastikuratas neile, kes tahavad saada osa mägirattasõidu tulevikumuusikast. Olles kursis läänes toimuva maastikuratta kultuuriga, võib Husqvarna MC5 kindlasti liigatada Euroopa TOP 5 valikuks parimate elektriliste all-mountain rataste sekka.

Teist sellist kindlasti vastu ei tule, ning ratta täielikku ilu ja tunnetust peaks oma silmaga nägema. Paras katsumus on midagi nii jõulist edasi kanda vaid sõnadega.