Mägised rajoonid ja arenenud rattariigid on loonud suurenenud nõudlusele e-rataste populariseerimiseks.
Paljude jaoks on rattaga liiklemine oluliselt mõistlikum alternatiiv autole – paraneb tervislik heaolu, ning kindlasti hoitakse kokku kõiksugu kuludelt. Liigeldakse tööle ja ka vabaaja sõidud on meeldivamad – jõuab kiiremini, kõrgamale ja kaugemale, ning seda kõike väiksema energiakuluga. Rattasõit on üks parimaid investeeringuid oma tervisele ja rahakotile.
Paljude jaoks on elektrirattaga liiklemine aga midagi uut, ning just selle artikli eesmärk on vastata enimlevinud küsimustele.
- Kui kallid on elektrirattad?
- Kui kaua saab sõita ühe akutäiega?
- Millised on enimlevinud elektrirataste tüübid?
- Kuidas elektriratas töötab?
- Millised on elektriratta miinused?
Elektrirataste lähiajalugu
Kui esimesed “modernsed” elektrirattad lettidele saabusid 10-15 aastat tagasi, ei osutunud need suureks müügihitiks tänu üleliigsele kaalule, väiksele akumahule ja olgem ausad – ka rataste välimus jättis soovida paljudele tavakasutajatele. Aastal 2017 alutasid paljud firmad rataste tootmist juba piisavalt väljaarenenud tehnoloogiatel. Esimene suurem katse-eksitus periood oli möödas, ning suurenes ka akude ja mootorite üldine kvaliteet.
Tänaseks päevaks on välja kujunenud toimiv ja populaarne konseptsioon, mille järgi massiliselt ka e-rattaid toodetakse – elektrirattad, mille hinnad on otseses kattuvuses nende kvaliteediga.
Aastast 2015 on mitmed suured rattabrändid tootnud sarnase ülesehitusega mootoreid ja akusid, mida kasutatakse ka tänasel päeval.

#1 Kui kallid on elektrirattad?
Kui kallis on hea elektriratas?
Elektrirataste hinnad varieeruvad laias laastus €800 kuni €10,000’ni, kuid enimlevinud hinnavahemik on €1,500 – €3,000.
E-ratta üldised omadused määravad selle sihtotstarbeline kasutusala ja varustusaste. Hea uudisena on tänaseks päevaks elektrirataste hinnad õiglaselt välja kujunenud. Makstes rohkem saab ka kvaliteetsema elektroonika-, parema mehaaniliste komponentide ja kindlasti ka ilusama välimusega ratta.
- €1,000 – €1,500 – Lihtsamad rummumootori ja mehaaniliste ketaspiduritega linna- ja tavarattad.
- €1,500 – €2,000 – Rummumootori ja hüdrauliliste piduritega elektrirattad.
- €2,000 – €2,500 – Keskmootoriga linnarattad.
- €2,500 – €3,000 – Keskmootoriga linna- & sportliku suunitlusega e-rattad.
- €3,000 – €3,500 – Keskklassi elektrirattad.
- €3,500 – €5,000 – Tippklassi elektrirattad harrastajatele.
Mootoritüüp – peamine hinnamääraja
Keskmootor / tagarummu mootor
Statistiliselt on enamus keskjooksu mootorid (mid-drive) levinud kesk- ja kõrgema hinnaklassiga mudelitel. Selliste rataste hinnad algavad üldjuhul 2,000-eurost. Erandina on kallimad üksikud maantee- ja kruusarattad (3,000€ – €5,000 vahemik), kus kasutatakse samuti rummumootoreid. Teise erandina on Eesti enda Ampler’i linnarattad, ja mõned teisedki tegijad välismaalt.
Rummumootor (hub drive) on aga kasutusel enamikel €800 – €2,000 eurostel ratastel.

Aku – mahutavus ja tüüp
Integreeritud / eemaldatav
Enamus elektrirataste akud on eemaldatavad, kuid leidub ka mudelid integreeritud, ehk raamisisese akuga. Viimane neist on üldjuhul kasutusel parema varustusega ratastel.
Loe lisaks võrdlustest – Ülevaade elektrirataste mootoritest
#2 Kui kaua saab sõita ühe akutäiega?
Aku suurus, ehk mahutavus on ainult üks kolmest kogudistantsi määrajast. Suurem aku ei tähenda alati suuremat läbivust, vaid peamist rolli mängivad kolm järgmist tegurit:
1. Mootori tüüp – rummu / keskjooksu
2. Mootori võimsus – 40Nm / 60Nm / 80Nm
3. Ratta tüüp – linn / maastik
-seejärel alles ilmastik, sõitja kaal, mägisus jms.
Võimsuse roll vastavalt sõitja kehakaalule
- 250W keskjooksu mootor (80-Nm vääne) koos 500Wh akuga, 90kg sõitja = Läbivus keskmise assisteerimisega ligikaudu 120-kilomeetrit.
- 250W keskjooksu mootor (40-Nm vääne) koos 500Wh akuga, 90kg sõitjal = Läbivus keskmise assisteerimisega ligikaudu 80-kilomeetrit.
*Rolli mängib ka voltide ja ampertundide vahemik. Suurem ampertundide arv suudab rohkem voolu läbi aku mootorissse edasi kanda.
Wh (Watt hours) = Aku kogumaht. (Wh = V x Ah)
Nm (Newton meters) = Vääne, mootori suurim väändemoment.
V (Volt) = Pinge, suurem number tähendab võimsamat akut.
Ah (Amper hour) = Aku mahtuvus.
V x Ah = Wh / 36V 14Ah (36 x 14) = 504Wh

630Wh aku ja 250W mootor võimaldavad sõita ka kuni 180 kilomeetrit ühe akutäiega, kasutades madalaimat assisteerimist. Näide – Husqvarna Gran Urban.
#3 Millised on enimlevinud elektrirataste tüübid?
Kui tavarattaid on saadaval 20 erinevat tüüpi, siis elektrilisi jalgrattaid on vaid 12. Kategoriseerides kõik tüübid veel väiksemasse kategooriasse, jääb järele 5 põhilist tüüpi:
- Spordi eesmärk – maantee, maastik, kruus, matkamine.
- Tavaliiklemine/harrastaja – linn, hübriid, kokkuklapitav, laste, noorte.
- Kaubavedu – cargo (kaubavedu)
- Vaba aeg – cruiser, fat bike
#4 Kuidas elektriratas töötab?
E-ratta peamiseks eesmärgiks on lihtsustada sõitu läbi mootori ja aku töö, mida saab seadistada displei’lt.
Rummumootoriga ratastel asuvad magnetilised andurid vändarattal, mis möödavad väntade pöörlemiskiirust. Vastavalt kiirusele ja displeil valitud seadele assisteerib tagarattas asetsev mootor vastava võimsuse.
Tehniliselt: Assisteerimine algab väntade liigutamisest, seejärel arvutab kontroller vastava jõu ülekande, mis liigub akust mootorisse. Tagarattas hakkab tiirlema ilma keti vajaduseta.

Kesjooksumootoriga ratastel möödetakse assisteerimine vastavalt sellele, kui tugevalt pedaalidega vändatakse. Jõuülekanne liigub väntadest kontrollerisse, seejärel mootorist keskjooksu, ning läbi keti tagarattasse.
Kui kirjeldus võib tunduda keeruline, siis tegelikkuses töötab mootor väga vaikselt, sujuvalt ja optimeeritult.

#5 Millised on elektriratta miinused?
Elektriratta mugavusega kaasnevad ka teadud puudujäägid
- Kallim hind võrreldes tavarattaga.
- Suurem kaal aku ja mootori arvelt. Keskeltläbi 7-10 lisakilo.
- Vajab laadimist – Keskeltläbi 3-6tundi, sõltuvalt elektroonikast. Keskmootoriga rattad laevad üldiselt kolme, ning rummumootoriga rattad kuue tunni vältel.
- Väike valik – Rattapoodides on veel väike valik erineva hinna ja kasutusalaga e-rattaid.
- Pole täielikult ilmastikukindel – Elektroonika tõttu tuleks vältida sõitmist tugevas vihmasajus.
- Mugav sõita ainult mootori abiga – aku tühjenemisel on tänu lisaraskusele vaevarikkam sõita.
- Aku eluiga – Eeldatav aku eluiga on keskmisel akul ligikaudu 500-700 laadimiskorda. See tähendab, et 500 tsükli peal on aku mahutavus vähenenud 30% ulatuses. Kilometraaźilt teeb see umbes 5,000 kilomeetrit. Uue aku hind on keskeltläbi 400€ kuni 700€.
- Autoga võimalik transportida vaid kärukonkusul – Suurenenud kaalu tõttu pole võimalik kasutada ei luugi ega rattahoidjat katusele.
Kokkuvõtlikult
Elektrirataste KKK
#1 Hind
Kallim ratas = parem elektroonika = võimsam mootor = kvaliteetsem aku = paremad komponendid.
#2 Kui kaugele saab sõita?
Aku & mootori kooslus koos sõidureziimi (mode) valikuga mõjutab eeldatavat kilometraazi. Keskmine €1,500 eurone rummumootoriga e-ratas suudab läbida keskmise assisteerimisega 50-100km, ning €3,000+ eurone keskmootoriga ratas 100-150km.
#3 E-rataste tüübid
- 4 kategooriat – Harrastaja, sportimine, transport, vaba aeg
- 12 tüüpi elektrilisi jalgrattaid: maastiku, maantee, hübriid, fat, kruiiser, linnaratas, kruusa, kokkuklapitav, kaubaveo, laste, noorte, matka.
#4 Kuidas elektriratas töötab?
- Rummumootor – Vändaandur möödab väntade liikumiskiirust, jõud rakendub akust tagarattas asetsevasse rummumootorisse.
- Keskmootor – Mootorisisene vändaandur möödab väntadele rakendunud raskust, ning selle järgi lihtsustab keskjooksu tööd.
#5 Elektriratta puudujäägid
Kallim hind, suurem kaal, vajab laadimist, väike valik, pole täielikult ilmastikukindel, mugav sõita vaid mootori abil.
Loe lisaks: Elektriratta hooldus