Kui jalgratas ostetakse peamiselt ratta tüübi ja hinnasildi suhtes, siis elektriratastega on aga keerulisemad lood.

E-ratta elektrooniline pool moodustab keskeltläbi *30-70% ratta maksumusest, mis võiks ehk lihtsustada varustusastme valikul võrreldes tavarattaga.

Selle artikli eesmärk on anda ülevaade neljast soovituslikust punktist õige mudeli leidmiseks.

*Alates 30% rummumootoriga, ning kuni 70% keskmootoriga e-rataste puhul.

Kuidas valida elektriratast?

  1. Eeldatav sihtotstarve
    Sport, tavaliiklemine, vaba aeg, matkamine?
  2. Ratta tüüp
    Maastik, linn, vaba aeg, fat, kokkuklapitav?
  3. Hinnavahemik
    1,000€ / 2,500€ / 4,000€?
  4. Mootor & aku
    Keskmootor/rummumootor, eemaldatav või integreeritud aku, mootori võimsus & aku mahutavus.

Peamised argumendid elektriratast valides:

  • Kui kaugele saab sõita ühe akutäiega?
  • Millised on e-rataste hinnakategooriad & mida oodata?
  • Kui kaua võtab aega aku laadimine?
  • Eemaldatav või integreeritud aku?
  • Mis vahe on mootoritel?
  • Millist hoolt vajab elektriratas?

Loe lisaks:

#1

Eeldatav sihtotstarve


Esimeseks sammuks elektriratta valimisel peaks olema teie eeldatav kasutusala – Mis põhjusel te ratast otsite?

  • Transport punktist A punkti B?
  • Sport & harrastus?
  • Vaba aeg ja lõbusõidud?
  • Kaubavedu?

Need on esmatähtsad punktid mis lihtsustavad sobiva geomeetria valikul.

gran city ebike

#2

Rattatüüp


Kui teate täpselt millistel teedel plaanite peamiselt sõitma hakata – on valida 12 erineva e-ratta raamitüübi vahel. Neist enimlevinud on linnarattad, seejärel vaba-aeg, matkamine, ning ka sportliku eesmärgiga rattaid on aina enam juurde tulemas. Mujal maailmas kasutatakse elektrilisi jalgrattaid laialdaselt ka kaubavedudeks (e-cargo bike).

  • Sport / harrastus – maantee, maastik, kruus, matkamine.
  • Tavaliiklemine – linn, hübriid, kokkuklapitav, laste, noorte.
  • Kaubavedu – cargo (kaubavedu).
  • Vaba aeg – cruiser, fat bike.
elektrirattad

Vedrustus / käigud / pidurid

Vedrustus – Pea kõik elektrilised jalgrattad on varustatud esiamordiga. Vaid üksikutel on ka tagumine amort (esi- ja tagaamordiga maastikurattad). Leidub ka erandeid, näiteks kahe amordiga elektrilised matkarattad, või kokkuklapitavad linnarattad.

Kui teie peamiseks eelistuseks on mugavus, kuid päris kahe amordiga maastikuratast ei soovi – siis hea uudisena saab seda kompenseerida laiema rehviprofiiliga, või soetades sadulaamordi.

Käigud – Kõik elektrilised jalgrattad on varustatud ühe esimese ketirattaga, ning 7 kuni 12 käiguga taga. Alternatiivina on võimalik valida ka rummusisese käiguvaheti. Ülekannetest on valida keti või rihmülekande vahel.

Pidurid – Mehaanilised või hüdraulilised? Kahe või nelja-kolvilised pidurid?
Head pidurid äärmiselt kasulik lisa, eriti juhul kui olete proovinud lihtsamaid rattaid. Hüdraulilised ketaspidurid on kasutusel alates keskklassi e-ratastel, mehaanilised ketaspidurid aga lihtsamatel ratastel. Mõnel üksikul linnarattal on veel valikus vändapidur, mis rakendub tagurpidi vändates.

Rattaraami suurus

Üks kõige olulisemaid faktoreid peale rattatüübi valiku on kindlasti õige suuruse ja raamitüübi leidmine.

Paljud elektriratta brändid kelle rattaid on võimalik tellida vaid internetist pakuvad ühte universaalset suurust, ning mitut raamitüüpi. Üldiselt on nendeks kas XR (cross-over/ “meestekas”), ST (step-through / “naistekas”) või ka Low-step, ehk madala asetusega raam. Sellised raamid sobivad üldjuhul suurema vahemikuga sõitjatele.

Kui on aga saadaval suurused S, M, L, XL – siis tasub kindlasti vaadata tootja enda poolt soovitatud suuruste tabelit kuna brändi ja rattatüüpide soovitused võivad varieeruda. Keha pikkus on parimal valimismeetodidel vaid üks kolmest meetodist.

Kahe raamisuuruse vahel – kumba valida?
Juhul kui te pikkus peaks jääma kahe soovitatud raamisuuruse vahele, siis üldine reegel on valida väiksem raam neile kelle kehaproportsioonis on jalad pigem keskmisest lühemad, ning suurem raam neile, kel on pikem torso või käed.

#3

Ratta hind


Enne kui tutvustame kaudseid e-rataste hindu, soovitame kindlasti varuda lisavahendeid ka korraliku kiivri ja rattaluku jaoks. Sel hindamatul investeeringul on siiski hind, mis on keskeltläbi 100-200€. Korralik kiiver ja rattalukk on midagi, mis meie kohalikul rattakultuuril on tahaplaanile jäänud. Mitte keegi meist ei plaani kukkuda, ega ka rattast ilma jääda – küll aga on need kaks lisa iga kogenud ratturi osa igapäevasest liiklemisest.

Hea kiiver ja lukk kestavad vähemalt 5-10 aastat, sõltuvalt teie kasutusharjumustest.

Hea uudisena ei pea eraldi tulesid ega seisujalga ostma (v.a maastikurattad) kuna enamik elektriratastel on need juba olemas.

Hind & mida oodata

  • 1,000€ – €1,500 | Rummumootor, 400-600Wh aku, esimordid, madalama klassi komponendid.
  • 1,500€ – €2,000 | Rummumootor, 400-600Wh aku, esiamordid, alumise/keskklassi varustus.
  • €2,000 – €2,500 | Keskmootor, 500Wh aku, alg/kesk-klassi varustusega e-rattad.
  • €2,500 – €3,000 | Keskmootoriga e-rattad.
  • €3,000 – €4,000 | Kesk ja tippklassi tavarattad, kesklassi spordirattad.
  • €4,000 – €5,000 | Kesklassi spordirattad (maantee & maastik), tippklassi linna ja vabaaja rattad.
  • €5,000+ | Kesk & tippklassi spordirattad, tippklassi linna & vaba-aja rattad.

*Erandinud kasutavad üksikud kallima hinnagrupi maantee- ja linnarattad ka rummumootoreid.

#4

Mootor, display & aku


Millise mootori ja aku kooslusega mudelit valida?

Mootorid

Enamik Eestis ja mujal Euroopas müügilolevaid e-rattad on varustatud 250W mootoriga, mis on ka EU legaalne lubatud kõrgeim limiit.

Peamine vahe tuleneb mootoritüübist – tagaratta rummumootor (hub motor), või keskmootor (mid-drive). Keskmootoriga rattad on paremini optimeeritud parema kaalujaotuse kui ka vahemaade läbimiseks.

Järgmisena tuleks vaadata mootori võimsust, mis on märgitud njuutonmeetrites.

  • 40Nm – Madal, sobilik keskmise ja kergema kaaluga sõitjale. Linnarataste populaarne vahemik.
  • 60Nm – Keskmine väändemoment, optimeeritud pikkade vahemaade läbimiseks.
  • 80Nm – Võimas väändemoment – sobilik mägistele teedele või raskemale sõitjale.
  • 100Nm – Fat-rehvide ja raskema kaalu ja suuremate akudega e-rataste võimsused.
  • 100-160Nm – Rasked off-road jahi- / kaubarataste võimsused.

*Euroopa liidus on ka keelatud gaasirullikuga rattad, mis on laialt kasutusel rummumootoriga ratastel.

Akud

500Wh akuga on võimalik läbi nii 70 kui ka 140km – rohkem infot varieerumise põhjustest leiate SIIT.

Kas valida integreeritud või eemaldatav aku?

Enamik e-rattaid on varustatud välise akuga, mida saab kergelt eemaldada toas laadimiseks. Sellist tüüpi akud on kas rattaraami sees, või ratta küljes. Akud on lukustatud võtmega.

Enamus e-rataste elektroonikat on ilmastiku, mitte veekindlad. See tähendab, et vältida tuleks tugevaid vihmahooge ja sügavas vees sõitmist.

elektriratta akud

Display

Enamus elektriratastel on olemas selge ja lihtsasti kasutatav ekraan ning kõrvalasuvad nupud menüüs navigeerimiseks. Ekraanilt ehk display’lt saab muuta assisteerimistaset, jälgida kiirust, distantsi, aku täituvust ja lisaks muid faktoreid. Lisadena on mitmetel mudelitel ka võimalus USB ühendusest telefoni laadida, Bluetooth’i kaudu rohkem sätteid muuta, või ka andmeid edasi kanda mõnda spordiplatvormi.

Kokkuvõte

E-ratta valimisel tuleks rõhku pöörata eeldatavale sihtotstarbele, ning alles seejärel hinnale, mitte aga teistpidi. Rattaga liiklemine ei pea olema vaid praktiline, vaid pigem meeldiv viis aja viitmiseks. Mida mugavam ja parem ratas – seda rohkem ka kasutust te sellele ka leiate.

Kui teil tekkis küsimus või huvi proovida elektrirattaga sõitmist – külastage meie poodi või võtke ühendust!

LOE LISAKS!

11 enimlevinud viga & nõuannet elektrijalgratast omades