• Kas elektrirattaga on ohutu sõita vihmase ilmaga?
  • Mis on IP/IPX-reiting?
  • Kuidas pesta elektriratast?

Jalgratas on välitingimustesse mõeldud liikurvahend mis ka teatud piirini tolmu, veepiiskade ja muude elementide eest tublisti kaitstud on. Tavaratta puhul nõuab ainsana tähelepanu keskjooksu ja rattalaagrite kuivaks jäämine. Lisaks puuduvad neil kindlad piirangud vihmase ilmaga sõites. Kuidas on lood aga elektrimootoriga ratastel?

Halvimal juhul piisab vaid ühest, valesse kohta sattunud veetilgast, mis tekitaks lühise ükskõik millise elektroonilise seadme elektriringluses.

elektriratta elektroonika

S I S U K O R D

  • Mis on IP / IPX – reiting?
  • Displei
  • Aku
    – Eemaldatav, ehk väline aku
    – Integreeritud aku
  • Mootor
    – Keskmootor
    – Rummumootor
    – Käiguvahetid
    – Ülekanne
  • Kuidas pesta elektriratast?

husqvarna cube ebike

Mis on IP / IPX reiting?


IP = Ingress protection = Kaitse vedelike ja füüsiliste objektide eest

IP0X – Esimene number viitab füüsilisele kaitsele 6-palli skaalal. Tolm, kivitäkked jms.
IPX0 – Teine number sümboliseerib kaitset vedelike eest 9-palli skaalal. Vesi, vihm, niiskus jms.

NÄIDE:
IP5X = Tolmukindel teatud piirini, kus läbipääsev mikrotolm kahjustusi ei tekita.
IP6X = Maksimaalne tolmukaitse.

IPX1 = Puudulik kaitse vedelike eest
IPX2 = Kaitseb vertikaalse tilgutuse eest
IPX3 = Kaitse kuni 15-kraadise tilgutuse eest
IPX4 = 60-kraadise nurgaga veetilgutamise kaitse
IPX5 = Madal veesurve vastu tihendatud
IPX6 = Survepesu vastu tihendatud
IPX7 = Veetihe meetri sügavusel kuni 30 minutit
IPX8 = Veetihe rohkem kui 1 meeter
IPX9K = Vee, survepesu, kõrge temperatuurikindel

Antud tabeli puhul tasub teada, et iga elektrooniline toode võib olla märgitud ka kuni mitme tähisega. Näiteks IPX8 võib olla veekindel, kuid ei talu teatud nurga alt kõrgsurvepesu. Sellisel juhul kasutatakse vastava koguse tähiseid mitu.

Displei

Vihm & päike


Bosch Intuvia Näyttö

Sõltuvalt e-ratta mudelist ja ekraanitüübist on neil user manualis ette nähtud veekindluse tase. Märgitud IP/IPX-skaalal.

Üldistades on maastikusõidule mõeldud mudelitel (MTB, trekking, gravel) kasutusel parema ilmastikukindlusega elektrilised komponendid.

Pealtnäha lihtsam ehituse ja vähese funktsioonig – kellel on maastikul aega displeid vaadata?

Näitena aga odavamatel mudelitel kipub vesi ekraani alla sattuma, mis võib kahjustada displei töökorda. Displei kaitseks on antud juhul mõistlik pigem karta kui kahetseda ning tugevas vihmas sõites katta ekraan näiteks kilega.

Aku & ilmastikukindlus


Mõlemad akutüübid on üldjuhul ilmastikukindlad kerge vihmasaju ja veepritsete eest. Küll aga tuleks vältida sõitu tugevas paduvihmas, ning sügavate veelompide läbimist.

Samuti soovitatakse kuuma ilmaga elektriratas varjulisesse paika jätta, kaitstuna otsese päikeskiirguse eest. Väline aku võib tuulevaikses kohas, tugeva kuumuse käes paisuda, mis omakorda võib aku edaspidise kasutuse ohtlikuks muuta. Deformeerunud aku (paisunud, mõranenud) tuleb koheselt välja vahetada.

  • Vältige vee või niiskuse sattumst akuklemmidele.
  • Ratta täielikul vettimisel tuleb lasta sel kuivada. Vältige fööniga kuivatamist – sellisel juhul suruõhk viib vee vaid sügavamal,e kuhu ta sattuda ei tohiks.
  • Vältida ratta pesemist survepesuriga.
elektriratta akud

EEMALDATAV, ehk väline aku.

Väline elektriratta aku on enimlevinud tüüp mida on lihtne ja kiire rattalt eemaldada.

Kui kogu aku kest on täielikult suletud, siis tähelepanu tuleks pöörata võtmeaugu ja ka laadijapesa suletusele. Võtme augul, ehk südamikul, on ilmastiku kaitseks automaatselt lukustuv metallkate mis avaneb võtit sisestades. Parima veekindluse tagamiseks tuleks sõita ilma võtmeta, kuid üksiku erandina pole see teatud mudelitel võimalik kuna võtmega keeratakse rattal “süüde sisse”.

INTEGREERITUD aku

Raamisisene, ehk integreeritud aku on parim viis kaitsmaks elektroonikat kivitäkete, tolmu, veepiiskade ja muu sodi eest. Üldjuhul on integreeritud akud kasutusel just maastikusõidu-, ja pikemateks matkadeks mõeldud distsipliinidel. Erandina ka seal, kus rõhku on pööratud ratta visuaalsuse tagamiseks nii, et tegu poleks ilmselge elektrirattaga. Igapäevaseks eemaldamiseks raamisisest akuga pole selleks ette nähtud.

Akut laadides tuleb veenduda, et nii laadija kui ka aku otsikud oleks puhtad ja kuivad. Selle vältimiseks on rataste akud varustatud ilmastikukindat kaanega – valmistatud kas kummist ja/või plastikust.

Loe lisaksElektriratta aku meelespea

Mootor & ilmastikukindlus


Nii kesk- kui rummumootor on mõlemad üldjuhul samal kõrgusel asetsevad jõuallikad.

Rääkides ilmastikukindlusest, kehtivad elektrilistel ja mitteelektrilise jalgratastel samad soovitused. Rattalaagrid ja keskjooks tuleb hoida eemal sügavast veest, lisaks vältida survepesuriga pesemist.

husqvarna gran gravel 5

Keskmootor

Keskjooksus asuva mootori suurimaks eeliseks on tema paremini optimeeritud jõuülekanne. Lisaks on kaalujaotus rattaraamil paigaldatud nii, et raskuskese asuks ratta keskel ja all – seda kõike naturaalsema sõidutunnetuse tagamiseks. Mootorid on üldjuhul kinnised, välitingimuste eest kaitstud.

Keskjooksumootori puudujäägiks on mõnevõrra madalama asetusega mootor, mis võib halvimal juhul saatuslikuks saada kõrgema kivi või kännu ületusel. Kuigi umbes 5-sentimeetri jagu madalam kui rummumootor, tasub vihmaga sõites olla ettevaatlik ka veelompe läbides.

Enamik keskjooksu mootoriga e-rattaid on varustatud ka plastikust mootorikaitsemega.

– seda nii vee, tolmu kui ka rehvidelt pärinevate kivikeste eest.
elektriratta kaalujaotus

Rummumootor

Rummumootoriga e-rataste puhul kasutatakse mootorile ja akule ka eraldi välist kontrollerit, mis raamile paigaldatud on. Kontrolleril on ühendatud juhtmed nii mootori kui ka displei vahel, ehk tegemist on ühenduskohaga. Kohaga, mis eraldi kaitset vajab, kui plaanite rattaga iga ilmaga sõita.

Veenduge, et kõik ühendused on korralikult kinnitatud. Hea tavana on võimalik kasutada lisakaitsmeid ühenduste ümbruses tagamaks parim ilmastikukindlus.

Käiguvahetid

Sisemine- / väline- / elektrooniline käiguvaheti
Kett- / rihmülekanne

Viimase kümnekonna aasta vältel on jalgrataste maastikul palju uuendusi toimunud. Tagasi “moodi” on tulnud ka sisemised käiguvahetid.

Sisemise käiguvaheti eeliseks on õlituse puudumine, ning tihti ka sujuvam käiguvahetus. Kui varem mitmed rattapoed ei nõustunud sisemisi käiguvaheteid parandama, siis nüüdseks tuleb sellega rohkem tegeleda. Väga mugav tava linnaliiklejale, kus ei pea kettigi õlitama.

nexus käiguvaheti
Sisemised käiguvahetid on taas populaarsust kogunud

Ülekanne

Peale kettülekande on laialt kasutusse võetud ka rihmülekanne. Rihm on asendamatu osa mootorsõidukite mehanismides.

Jalgrataste puhul on rihmülekannet eelistatud vaikse, hooldevaba ja puhta alternatiivana ketile. Samuti on teatud mitte-elektrilistel jalgrataste rihma elueaks lubatud kuni 19,000-kilomeetrit (Carbon Gates Belt Drive).

Peale vihmas sõitu tuleks jalgratta kett kuivatada, ning seejärel uuesti üle õlitada. Kuivatada tuleks ka üleliigne õli, mis vastasel juhul tolmu ja sodi endasse koguma hakkab. Õlitamine ennetab roostetamist ja tagab piisava õlituse sujuvaks ülekandeks.

ketiõlitus
Jalgratta ketil vajavad õlitust vaid sisemised liigendid. Keti hoolduseks tuleks:
(#1) tilgutada üks ketiõli tilk ühe ketilülile,
(#2) Seejärel paar tiiru peale vändata,
(#3) ning üleliigne, väline õli ära kuivatada.

Kuidas pesta elektriratast?


Aeg: 5-10 minutit

Hea tava kohaselt tuleks määrdunud ratast pesta.

Kuivanud sodi võib kriimustada ratta värvitud pindu, metalsed pinnad aga soolvee kokkupuutel oksüdeeruda. Sõltuvalt määrdumise tasemest on vaja kõigest: tavalist veepritsi pudelit, puhastuslappi ja vähemalt kümmet minutit.

  1. Sega vesi loputusvahendiga.
  2. Pritsige pesemisvahend rattaraamile ja velgedele.
  3. Oodake paar minutit kuniks puhastusaine on kuivanud mustuse lahti leotanud.
  4. Võtke mikrofiiber-, puuvill-, poleerlapp vms.
  5. Kastke puhastuslapp puhtasse vette.
  6. Puhastage pinnad – alustades õrnemate/nähtavate pindade puhastusega.
  7. Puhtaks ka veljed ja kodarad.
  8. Kasutage kuiva kaltsu tolmuste pindade ja pesujääkide puhastamisel.
  9. N ü ü d näeb r a t a s välja n a g u uus!

Elektriratast veega pestes pole soovituslik akut eemaldada. Hea tavana võib seda teha kuiva ja puhta ratta puhul. Vältige survepesuriga pesemist – see peaks jääma autode ja mootorrataste juurde. Sobib ainult eemal madala survega pritsimine, kuid suruõhk teeb suures pildis pigem halba kui head.

Kui teil tekkis ideid või soovitusi ka teistele – jätke oma kommentaar!

Muretut kulgemist!

LOE LISAKSMida vältida elektrirattaga sõites?