Ratta kasutusala määrab suuresti tema kujundus – seda nii visuaalselt kui tehniliselt. Aja jooksul on välja kujunenud kindlad rattatüübid, millest iga üks sobib oma kindla kastusala juurde. Olemas on nii universaalseid kui ka spetsiifilisele valdkonnale mõeldud konfiguratsioone.
Elektriratas muudab aga laialtlevinud teadmise kus pole ühte head lahendust kahele eri poolususele. All loetleme erineva grupi e-rattaid ning selgitame nende tagamaid.
Elektrirataste tüübid
- Linnaratas
- Hübriidratas
- Matkaratas
- Fatbike e. paksratas
- Kruiiser e cruiser
- Kokkuklapitav e. folding
- Maastikuratas
- Kruusaratas
- Maanteeratas
- Kargoratas e cargo bike
- Fun
- Laste & noorte
Kuigi elektrirattad on üsna uus valdkond, võib turul juba näha piisavalt palju tüüpe vastavalt vajadustele (12). Hea uudisena on välja kujunenud kindlad mootori- ja akutootjad mis on heas suhtes antud hinnakategooriatele. Tänu suurenenud nõudlusele ja tehnika arengule on jalgratas sisuliselt uuesti leiutatud. Selle tulemusel on turul näha kõiksugu erinevaid e-rataste tüüpe.
Loe lisaks
#1 Linnaratas
E-city
Linnas jalgrattaga liiklemine on hea alternatiiv ühistranspordile, tõukerattale ja autole. Mugav ja püstine isteasend koos porilaudade, pakiraami ja tuledega muudavad elektrilise linnaratta üheks kõige mugavamaks ja praktilisemaks linnaliiklusvahendiks.
- Sõiduasend: Püstine, mugav
- Veljesuurused: 26″ / 27.5″ (ehk 650b) / 28c
- Raamid: Step-through (ST), Cross-over (XR), Low-step
- Käikude arv: 5 / 7 / 9
- Raamisuurused: Unisex / S, M, L
- Mootori võimsus: 40 – 60Nm
- Hinnavahemik: 800€ – 5,000€
Erinevalt auto, tõukeratta ja ühistranspordiga sõites saab just linnarattaga liigeldes paraja koguse aktiivsust. Võrreldes mitte-elektrilise jalgrattaga, on e-ratas märksa mugavam just tuulise ilma, mägise, või ka pikemat marsruuti planeerides. Odavamad kuni keskklassi mudelid on varustatud rummusisese mootoriga ning välise akuga, samas kallimad tippmudelid aga keskmootori ja integreeritud akuga.
#2 Hübriidratas
E-Hybrid bike
Amordiga või amordita, tegu on kas sportliku linna-, või commuter-tüüpi jalgrattaga.
Hübriid tähendab millegi kooslust. Rataste puhul on see üldjuhul maastiku- ja maanteeratta kombinatsioon. Mugavaks ja universaalseks liiklemiseks mõeldud elektriline hübriidratas on varustatud keskmisest kitsama rehviprofiiliga just kiiremateks sõitudeks. Raamitüüp sarnaneb pigem maastikurattale.
- Sõiduasend: Püstine, sportlik.
- Veljesuurus: 27.5″ / 28c
- Raamid: Step-through (ST), Step-over (XR), Low-step
- Raamisuurused: Unisex / S, M, L
- Käikude arv: 7 / 9 / 10 / 11
- Mootori võimsus: 40 – 60Nm
- Hinnavahemik: 1,500€ – 4,000€
Hübriidrattad erinevad linnaratastest just tänu tugevamale konstruktsioonile ja võimalusele sõita vabalt ka metsas, kruusal ja isegi maastikul. Tegu on ühe kõige praktilisema rattaga tavakasutajale, kes soovib ühe rattaga liigelda tööle, teha trenni, ning miks mitte võtta ette ka mõni pikem rattamatk. Hübriidiga on kõik võimalik!
#3 Matkaratas
E-Trekking bike
E-trekking rattad on samuti ühed populaarsemad just keskklassi rataste seas. Peamine erinevus trekking ja hübriidratta vahel on varustusaste, ning mootori/aku võimsused. Kui hübriidratas on mõeldud eelkõige tavakasutajale, on matkaratas pisut tugevama ja sportlikuma konstruktsiooniga. Mainimata ei saa jätta ka geomeetriat mis on mõeldud just pikemate vahemaade mugavaks läbimiseks.
- Sõiduasend: Püstine/sportlik
- Veljesuurus: 27.5″ (650b) / 28c
- Raamid: Step-through, Step/cross-over (XR), Low-step
- Raamisuurused: S, M, L, XL
- Mootori võimsus: 45-85Nm
- Käikude arv: 8 / 9 / 10 / 11 / 12
- Hinnavahemik: 2,500€ – 5,000€
Kõik e-trekking rattad on varustatud peale porilaudade ja tulede ka pakiraamiga, kuhu saab mugavalt pagaseid lisada. Varustustastme seisukohalt on valikus ka rohkem integreeritud akuga mudeleid parema ilmastikukindlust tagamiseks. Samuti leiab ka tugevamaid, just maastikuratastelt laenatud komponente. E-trekking on ka üks ainsaid liike peale maastikuratta, kus leiab valikust ka täisamordiga (esi- ja tagaamort) mudeleid.
#4 Fatbike
Eesti. k – paksratas
Kuigi “paksratas” ehk fatbike on populaarsust kogunud alles viimase 5-10 aasta jooksul, on laiem rehviprofiil paljude lemmikuks saanud. Erinevalt teistest rattatüüpidest on fatbike’ga võimalik sõita peenes rannaliivas, paksus lumes ja vabalt ka maastikul ning linnas. Suurim lubatud kaal fatbike’de puhul jääb samaks mis teistelgi ratastel – keskeltläbi 120kg.
- Veljesuurus: 20″ / 26″
- Raamisuurused: Unisex step-through, unisex step-over või S, M, L, XL
- Mootori võimsus: 45-85Nm
- Käikude arv: 5 / 7 / 9 / 10
- Hinnavahemik: 1,000€ – 5,000€
Fatbike tunnusjooneks on amordita esikahvel, maastikurattale omane geomeetria ja istumisteasend. Kindla reeglina ka rehvimöödu laius 3.8″ kuni 5.0″. Kuigi klassikaline fatbike on 26-tolliste velgedega, on just kokkuklapitavad e-rattad veel rohkem populaarsust kogunud.
#5 Kruiiser
E-Cruiser bike
Rattatüüpidest kõige mugavam valik kõige rahulikuks kulgemiseks. Originaalse nimetusega beach-cruiser oli tavaliselt 1-käiguline, balloonrehvide ja moustache-tüüpi lenksuga (tõlge: vuntsid). Lai ja mugav lenks, balloon-rehvid, lainetava kujuga madal raam.
- Veljesuurus: 26″, 27.5″
- Raamid: Step-through, Step-over, Low-step
- Raamisuurused: Unisex step-through, unisex step-over, S, M, L
- Mootori võimsus: 40 – 85Nm
- Käikude arv: 1 / 3 / 5 / 7
- Hinnavahemik: 1,000€ – 3,000€
Kruiiserrattad on elektrirataste seas populaarsed just nende lihtsa kastusala ning kindlasti ka keskmisest püstisema sõiduasendi poolest. Parim valik neile kes soovivad harrastada rahulikku sõitu nautida pinnatud teedel.
#6 Kokkuklapitav
E-Folding bike
Nagu fat-bike, on ka kokkuklapitava raamiga e-ratas suuresti populaarsust kogunud. Tihti leiab just 3″ või varem rohkem kasutuses olnud 4″ rehvilaiust 20-tollistel velgedel. Väga väikese erandina leiab masstoodangu kõrval ka 26″, kuid pigem rohkem 16″ rattasuurust.
- Veljesuurus: 16″ / 20″
- Raamid: Kokkukäiv
- Raamisuurused: Uni – One size fits all
- Mootori võimsus: 40 – 85Nm
- Käikude arv: 7
- Hinnavahemik: 1,000€ – 4,000€
Tegu on olnud ühed enimmüüdud lahendusega mida on raske võrrelda mõne muu raamitüübiga. Kokkuklapitav e-ratas mahub kas auto pagasnikusse, purjepaati või ka kitsasse kuuri. Rohkem valikus pigem odavama hinnagrupi seas – enamus rattaid jäävad 1000-euro sisse kasutades mehaanilisi ketaspidureid, ning madalama taseme komponente.
#7 Maastikuratas
E-MTB
Elektrilisi maastikurattaid saab omakorda kategoriseerida viite eri distsipliini: XC (cross-country), Trail, All-Mountain, Enduro, Downhill, ning Ameerika Ühendriikides hiljuti algust näinud ka “Mini Enduro” (120/120mm). Jaotatud on nad amordikäigu järgi, mille põhjal ka geomeetrilisi muudatusi tehtud on. Maastikuratas on ideaalne vahend sportimiseks tehnilistel metsaradadel – üle kivide ja kändude. Mäkketõusud, kiired laskumised ja muu – antud valdkond näeb ka enim tehnilisi uuendusi, mida omakorda teistele rattatüüpidele üle kantakse
- Veljesuurus: 27.5″ / 29″
- Isteasend: Sportlik
- Raamid: Step-through (ST), Step-over (XR)
- Raamisuurused: S, M, L, XL
- Mootori võimsus: 45-85Nm
- Käikude arv: 10 / 11 / 12
- Hinnavahemik: 1,500€ – 8,000€
XC ehk cross-country maastikusõidu rattad on peamiselt kuni 100-millimeetrise amordikäiguga. Sobilik ideaalselt Eesti tingimustesse ja võistlustele kus meil ka lai valik häid sõitjaid ning maailmatasemel profisportlasi leiab. Üldjuhul on XC ratastel vaid esimort, kuid parematel ratastel leiab ka tagumise amordi.
Järgmisena on Trail, mis on kuni 130-millimeetrise amordikäiguga ees ja taga. All-mountain ratastel on kuni 150-millimeetrine amordikäik, millega saab mugavalt sõita mäkke ja kiirelt ka alla. Enduro on aga kiirem variant all-mountain rattast mille amordikäik küündib kuni 180mm’ni ees ja taga. Samuti on tegu suurima all-round MTB amordikäiguga mis on ette nähtud ka mäkketõusudeks. Sõltuvalt varustusastmest – on pea iga maastikurattaga võimalik sõita kiirelt vägagi nõudlikus keskkonnas.
#8 Kruusaratas
E-Gravel
Üks uuemaid rattatüüpe mis omab sportlikku geomeetriat kiiremateks sõitudeks, samas säilitades täieliku maastikusuutlikkuse.
Gravel-rattad sarnanevad cyclocross distsipliinile kus tuleb rinda pista mudaste ja kiviste lõikudega, laskumistega maastikul, tehnilistel sektsioonidel ja ka kiirematel sprintidel. Gravel-ratas on üks peamine alternatiiv maastiku-fookusega rattabrändide valikus – kus seda praktiliselt kategoriseeritakse just maastikurattaks.
- Veljesuurus: 650b (27.5″) / 700c
- Sõiduasend: Sportlik
- Raamid: Step-through (ST), Step-over (XR)
- Raamisuurused: XS, S, M, L, X
- Mootori võimsus: 45Nm – 85Nm
- Käikude arv: 10 / 11 / 12
- Hinnavahemik: 3,000€ – 6,000€
Kruusaratastele on omane maanteratta geomeetria, ligilähedased veljesuurused ja ka komponendid. Erinevusena leiab elektriliselt gravel-rattalt flatbar tüüpi lenksu, mis on laenatud maastikuratastelt. Gravel on sisuliselt hübriidi ja matkaratta sportlikum variant.
#9 Maanteeratas
E-Road
Elektrilise mootori ja aku lisamine maanterattale võib tunduda kahe otsaga lahendus. Ühelt poolt on tegu siiski peamiselt treeningvahendiga kus lisajõu järel puudust nagu poleks tarvis. Samuti lisab mootor ja aku veel lisakaalu. Lisakaal valdkonnas, kus kulutatakse tuhandeid eurosid rattakaalu alanduseks.
Küll on aga maanterattasõit parim distsipliin kestvusspordi harrastajate seas. Mootori ja aku jõul on võimalik läbida veel pikemaid vahemaid ja veel kõrgemaid mägesid nii, et selle juures jääb järele ka energiat. Sõltuvalt teekattest ja mägisusest, on elektriline maanteratas endiselt üks parimaid ja kiiremaid viise nii kaalualanduseks kui ka sihtpunkti jõudmiseks.
Tegu on ka ühe ainsa elektriratta tüübiga mis kasutab veel kallimate mudelitel puhul rummusisest mootorit ja kahte esimest ketiratast. Elektrimootoriga rataste kaal pole niivõrd oluline, kuna ratas on erinevalt tüüpidest enamuse aega vastu siledat maad, ning ka sõitja kaal varieerub suuresti.
- Veljesuurus: 700c
- Sõiduasend: Sportlik
- Raamid: Step-through, step-over, low-step
- Raamisuurused: S, M, L
- Mootori võimsus: 45Nm – 70Nm
- Käikude arv: 1×10 / 1×11 / 2×8 (rummumootoriga) 2×9 (rummumootoriga)
- Hinnavahemik: 2,500€ – 5,000€
Valikus vaid kõrgema hinnagrupi valikus – elektriliste maanterataste turg on samuti nägemas suuremat tõusu just harrastussportlaste seas. Lisakaal 5 kuni 7 kilogrammi ümber (mootori ja aku arvelt) tuleb suuresti kasuks kui eesmärk on kardiotrenn, või lihaskasvatuse eesmärgil ka kaugemad sihtpunkte ja kõrgemaid mägesid läbides. Rehviprofiil on endiselt kitsas, mis tähendab väiksemat takistust ja suurema momentumi puhul.
#10 Kargoratas
E-cargo
Kaubavedudeks mõeldud jalgrattad on samuti olnud populaarne valik tiheda asutustega piirkondades. Samuti rattakultuurides, kus juba 10-20 aastat tagasi on arvestatud jalgratturite osakaalu- ning autoliikluse vähendamisega. Pika raamiga, üldiselt 2, kuid leidub ka 3-rattalised mudeleid.
- Veljesuurus: 12″ / 14″ / 16″ / 20″ / 26″
- Raamid: Uni
- Raamisuurused: S, M, L / Unisex
- Mootori võimsus: 45-85Nm
- Käikude arv: 3 / 5 / 7
- Hinnavahemik: 2,500€ – 5,000€
Suurem kaal ja kõrgem lubatud mass eeldab ka tugevamat mootorit ja konstruktsiooni. Seetõttu leiab kargorataste puhul erinevaid lahendusi nii ülekannates, mootorites kui ka käiguvahetusel. Lisaks näeb ka suurema mahutuvusega, ning vahel ka kahte akut.
#11 Fun
Vaba aeg
Valdkond, kus puuduvad kindlad kriteeriumid ja tehnilised piirangud. Valikus on kõiksugu rattaid mis on mõeldud pigem lühemateks otsadeks. Isikupära koos lihtsustatud sõidule tänu elektrilisele ülekandele on toonud turule palju erinevaid lahendusi. Paljud soovivadki ratast pigem vaba-aja veetmiseks, mitte aga trenniks või mõne muu praktilise eesmärgi täitmiseks.
- Veljesuurus: 20″ / 26″
- Raamid: Step-through, step-over
- Raamisuurused: Unisex
- Käikude arv: 3 / 5 / 7
- Hinnavahemik: 1,000€ – 5,000€
#12 Laste & noorte
Kids & youth
Elektrirataste levikuga on suurenenud ka nõudlus noorte rataste järel. Populaarsuse kasvule on kas noorte endapoolne huvi, või on ka vanemad juba antud fenomenist aru saanud. Trenn tegemata ei jää, vaid mootori ja aku olemasolu tihtipeale just suurendab huvi sadulasse hüpata. Noorte elektrilise rattaid iseloomustab väiksem raam, väiksemad rattad ja ka kergem üldkaal. Valikus on mudeleid maastikusõiduks, vaba-aja sõitudeks ja ka hübriidrattaid.
- Veljesuurus: 12″ / 16″ / 20″ / 24″ / 26″
- Raamid: Step-through, step-over
- Raamisuurused: veljesuurusele vastav soovitus, samuti ka S, M
- Hinnavahemik: 2,000€ – 4,000€
Mida veel?
Kuna antud postitus on suunitletud just jalgratta konspetsioonile, siis peamine erinevus täiselektrilise ratta vahel on väntade olemasolu. Seetõttu ei toonud me võrdlusesse ka näiteks elektrilisi maastikuratta tootjat nagu Sur-Ron jt. Lisaks saaks kokku ka suurema arvu eri otstarbega alaliike nagu näiteks jahiratas, fixie, kolmratas (tricycle), jt. Ülalmainitud 12-liiki e-rattaid annab ülevaate pealtnäha sarnase, kuid tegelikkuses erinevaks otstarbeks mõeldud rataste kategooriad.
Muretut kulgemist!