Kaks viimase aja populaarset elektrilist liikurvahendit üle kogu maailma – jalgratas ja tõukeratas. Punktist A punkti B viivad mõlemad, kuid millal eelistada üht tüüpi teisele?
Kindlasti pole tegu õiglase võrdlusega kuna mõlemad “kaherattalised” on mõeldud erinevaks otstarbeks, kuid siiski suudavad nad enamike jaoks asendada suurel määral vajaduse auto või ühistranspordi olemasolu.
Lisaks saab Eestis mõlemat transpordivahendit ka lihtsalt ja kiirelt rentida, mis tähendab seda, et paljudel on kindlasti ka varasem kogemus võrdluseks olemas. Raha aitavad säästa mõlemad, ning asendamatu osa tuleviku transpordist on nad samuti. Vaatleme lähemalt teoreetilisi aspekte võrdlemaks mõlema liikurvahendi plusse ja miinuseid.
V õ r d l u s e s
Hind
Läbivus (distants)
Läbivus (maastik)
Kaal
Laadimisaeg
Kompaktsus
Mugavus
Praktilisus
Sõidutunnetus
Lukustamine
Mudelivalik (tüübid)
HIND
ELEKTRIRATAS
Alates: 700€
Kuni: 10 000€
*Keskmine hinnavahemik: €1 500 – €4 000
TÕUKS
Alates: 300€
Kuni 6 000€
*Keskmine hinnavahemik: €700 – €2 000
*Keskmine = keskmise varustusastmega, populaarne hinnavahemik.
LÄBIVUS (distants)
ELEKTRIRATAS: 50-150km. Elektriratta läbivust aitab suurendada ratta väntamine.
ELEKTRILINE TÕUKERATAS: 25-70km. Arvestades, et elektritõukeratas töötab täielikult elektri jõul, on see küllaltki hea tulemus.
LÄBIVUS (maastik & linn)
ELEKTRIJALGRATAS – Võimalik mugavalt läbida kõiksugu marsruute ning seda ka peale aku tühjenemise.
ELEKTRITÕUKS – Mugav eelkõige linnas või pinnatud teedel liikumiseks. Väiksem rattadiameeter limiteerib läbivust vahelduva pinnasega teedel.
KAAL
ELEKTRIRATAS: Keskmine kaaluvahemik 20-30kg.
TÕUKERATAS: Keskmine kaaluvahemik 15-20kg.
LAADIMISAEG
ELEKTRIRATAS: 3-3.5h keskklassi mudelid, 6h alla 2,000-eurostel rummumootoriga mudelitel.
TÕUKERATAS: 3h – 24h sõltuvalt aku suurusest.
*Elektritõukeratas töötab täielikult elektrijõu vahendusel, mis tähendab seda, et aku ja mootor saavad rohkem kasutust. Elektrirattaga peab aga liikumiseks väntama, mis tähendab väiksemat survet akule ja mootorile.
KOMPAKTSUS
ELEKTRIRATAS – Ainus viis elektriratta transportimiseks on auto kärukonksu rattahoidjal, või kokkuklapitava e-ratta olemasolu. Võimalik on eemaldada esiratas kas sedaan- või universaalkeraga autos transportimiseks, kuid seejuures tuleks ettevaatlik olla display, käiguvaheti ja muude komponentide hoidmisel. Kergemaid, alla 20-kilogrammiseid e-rattaid on võimalik transportida ka katusel.
TÕUKERATAS – Väga kompaktne, möötmetelt väike ja mugav kaasaskandmiseks ning kitsastel aladel manööverdamiseks.
MUGAVUS
ELEKTRIRATAS – Sadul, esiamort ja mootorijõul väntamine muudavad elektrilise jalgratta väga praktiliseks ja universaalseks liikurvahendiks. Ka kõige tavalisema elektrirattaga on võimalik läbida erineva pinnasega teid – metsaradadest linnateedeni, samuti üle kivide ja kändude vastavalt sõitja kogemusele.
ELEKTRITÕUKS – Mugav vaid siledal teel liiklemiseks, kui tegemist pole just maastikule mõeldud mudeliga. Väiksemad rattad vähendavad läbitava teekonna võimalusi.
PRAKTILISUS
ELEKTRIRATAS – Sport, transport, vabaaja sõidud, matkamine, kaubavedu.
ELEKTRITÕUKS – Transport, vabaaja sõidud.
TAVALIIKLEMINE / SÕIDUTUNNETUS
ELEKTRIRATAS – Sõiduomadustelt identne tavarattaga sõitmisele. Tuntav vahe tuleb tagumise rummumootoriga e-ratta sõites, mille sõidutunnetus võib odavamatel mudelitel varieeruda.
ELEKTRITÕUKS – Nõuab harjumist ja eesoleva tee pidevat jälgimist. Väiksem rattadiameeter limiteerib teatud radadel sõitmist.
LUKUSTAMINE
ELEKTRIRATAS – Rohkem võimalusi lukustamiseks – raam, veljed. Miinusena luku kaasaskandmiseks vajalik ruum kas rattal, seljakotis või pakiraami pagasil.
ELEKTRITÕUKS – Lukustamine võimalik vaid ühest kohast, mis oleks ka madala asetusega.
MUDELIVALIK (tüübid)
ELEKTRIRATAS – Vastavalt vajadustele on valikus üle 10 erineva tüübi, millest omakorda kõigil on saadaval veel erinevaid raamitüüpe.
Maastik, linn, matkamine/hübriid, fat, fun jne.
- Raamisuruused – S, M, L, XL parimaks sobivuseks.
- Raamitüübid – XR (cross-over, ehk “meestekas”), ST (step-through, ehk “naistekas”), Low-step, ehk madala asetusega raam, ning unisex raam.
ELEKTRITÕUKS – Tava, all-road. Üks raamisuurus.
Kokkuvõtlikult – kumba eelistada?
Lõplikku hinnangut “kumb siis parem on?” me anda ei saa, kuna iga sõitja vajadused on erinevad. Küll aga saab välja tuua mõned kindlad üldistused.
Hinna ja praktsilisuse seisukohalt on elektriratas tunduvalt universaalsema kasutusalaga, kuid mõne üksiku mööndusega ratast transportides. Tõukeratast eelistatakse aga väikesamate möötme ja lihtsama kasutuse üle, kuid seda vaid pinnatud teedel liigeldes.
Hinna poolest on e-rattad kallimad, kui selle eest saate peale jalgrattaga liiklemise ka motoriseeritud abistamise, mis tõstab paljuski niigi väga praktilise liikuri kasutusvaldkonda. Mainimata ei saa jätta ka füüsilise aktiivuse suurenemist rattaga vändates.
Tõukeratast on mugav kaasas kanda ja äärmiselt lihtne kasutada, kuid jällegi keerukam lukustada. Sõltuvalt mudelist varieerub ka laadimiseks kuluv aeg, mis tõukerattal on üldiselt pikem. Elektrijalgratta suurimaks eeliseks on sama kasutusala mis tavarattaga sõites – mugav istuda, ning ka aku tühjenedes saab endiselt edasi liigelda.
Kui teil tekkis küsimusi või ideid lisainfo jagamiseks, ootame teie kommentaare postituse all. Kui aga tekkis huvi elektrirataste vastu, tutvuge meie rattavalikuga, või tulge poodi!
Muretut kulgemist!