Jalgrattaga liiklemine on jõudnud uude ajastusse, ning seda mitte ainult arenenud elektrimootorite levikule. Hea uudisena on tänu tihedale konkurentsile välja kujunenud õiglased letihinnad – mille põhjal ka kindlaid erinevusi välja tuua.
Selles artiklis anname ülevaate kolmest peamisest e-rataste hinngarupist – €1,000 / €2,000 ja €3,000. Võrdleme nende erinevusi, sarnasusi ja toome välja punkte eelistamaks üht teisele.
Üldjuhul moodustavad e-ratta elektrilised seadmed (mootor, aku, display) 30-50% ratta koguhinnast. Protsent, mille mahaarvamisel saab kaudselt aimu jalgratta väärtusest ilma elektroonikata.
*Alljärgnev info on kogutud üldlevinud e-rataste brändide statistikast Euroopast ja USAst – valikust internetipoodides.
€1,000
Tuhat eurot on piir, mida enamik tulevasi elektrirattureid peab sobivaks alghinnaks. Kuigi tegemist on üsna lihtsate ja pealiskaudsete ratastega, on neid võimalik sihtotstarbeliselt kasutada küllaltki edukalt.
Kui mõned aastad tagasi võis osta näiteks algaja maastikuratta veel 500-euroga, mis oli valmistatud mõne tuntuma brändi poolt, siis elektrirataste maailmas on palju tundmatuid nimesi, kes on seadnud alampiiriks 1000-eurot.
- Mootori tüüp – Rummumootor.
- Aku – 300-500Wh.
- Pidurid – Mehaanilised ketaspidurid.
- Käiguvaheti – Shimano Tourney.
- Käikude arv – 7
- Vedrustus – Lihtsam vedruamort.
- Aku laadimisaeg – 6 tundi.
Sellise hinnagrupi rattad on mõeldud eelkõige lihtsamaks sõiduks vähenõudlikule kasutajale. Elektroonika ja komponentide valdkonnas on kokku hoitud kõikjalt, et pakkuda parimat lõpphinda.
€1,000 – €1,500
- Mootor – Rummumootor.
- Aku – 400-600Wh aku.
- Aku laadimisaeg – 6 tundi.
- Pidurid – Hüdraulilised/mehaanilised ketaspidurid.
- Käiguvaheti – Shimano Tourney, Acera, Altus käiguvaheti.
- Käikude arv – 1×7
- Amort – Vedru/õliamort.
Selle tulemusel saab näha, et tõusva hinnaga (1/3) paraneb käiguvahetus, pidurid ja vedrustus – kolm üsna olulist faktorid jalgratta puhul.

Kuni €2.000
Kuni kahe tuhande euroga leiab valikust keskklassi rummumootoriga elektirattad. Parandatud on üldiste komponentide kvaliteeditaset – peamiselt veljed, pidurid, käiguvahetid, võimsamad mootorid ja kindlasti ka kvaliteetsem elektroonika.
- Mootor – suurema väändemomendiga rummumootor.
- Aku – 400-600Wh – võimsamad akud.
- Pidurid – Hüdraulilised ketaspidurid.
- Käiguvahetid – Shimano Acera, Altus.
- Käikude arv – Üldjuhul 7.
- Aku laadimisaeg – 6 tundi.
€2,000 – €2,500
Antud hinnaklassis tulevad valikusse ka esimesed keskmootoriga (mid-drive) elektrirattad. Peamiseks hinnahüppe põhjuseks kahe mootoritüübi vahel on spetsiaalne rattaraam, mille ümber keskmootoriga elektriratas valmistatud on. Kui rummumootoreid saab paigaldada erinevatele ratastele (ka mitte-elektrilistele), siis keskmootoriga rataste puhul see nii ei ole – üks raam sobib vaid kindlale mootorile.
Keskmootoriga ratta sõidutunnetus on märgatavalt erinev tänu paremale kaalujaotusele ning ühtlasele assisteerimisele. Mootorite erinevustest saate rohkem lugeda SIIT.
Keskmootoriga rataste üldine kvaliteedistandard on reeglina parem nii pidurite, käiguvahetuse kui ka vedrustuse vallas.
- Mootor – Keskmootor, 40-60Nm väänet.
- Aku – 400-600Wh – pikemaks sõiduks optimeeritud aku.
- Pidurid – Hüdraulilised ketaspidurid.
- Käiguvahetid – Shimano Acera, Altus, Deore. Lisaks Shimano Nexus’e rummusisene käiguvaheti.
- Käigute arv – 7-, 8-, 9-, 10- või 11-käigulised käiguvahetid.
- Laadimisaeg – Keskmootoriga elektrirataste akud laevad täis 3 tunniga, mis on poole kiirem.

€2,500 – €3,000
Antud hinnaklassis on saadaval hea valik erinevaid linna, maastiku ja vabaaja rattaid. Keskmootor koos kvaliteetse akuga võimaldab sõita keskeltläbi 80-120 kilomeetrit keskmise assisteerimiskiirusega. Head pidurid, käiguvahetus ja vedrustus koos üldiste komponentidega – sadul, reguleeritav lenks jms.
Kuni 3,000-eurone hinnapiir võimaldab valida paljude kvaliteetsete rataste vahel millega sõita muretult linnas, metsas ja mägistel teedel.
- Mootor – 40-60Nm keskmootor, tippklassi rummumootorid.
- Aku – 400-600Wh täituvusega mis võimaldab läbida kuni 150km.
- Käiguvaheti – Shimano Altus, Deore. Saadaval ka rummusisemine Shimano Nexus käiguvaheti.
- Amort – Õli/õhk.
- Pidurid – Hüdraulilised ketaspidurid.

€3,000 +
Liikudes hinnaredelil üles – tulevad valikusse ka võimsama mootori ja suurema akuga mudelid.
Mootori väändemomendid varieeruvad 60-80Nm vahel mis on eriti sobilikud suurema kehakaaluga sõitjal (90kg +), või neile kes lihtsalt soovivad võimsamat ratast mägistel teedel sõitmiseks. Olgugi, et tippkiirus on kõigil Euroopas müüdavatel elektriratastel limiteeritud kuni 25.5km/h, on neil märgatav vahe sõidu sujuvusel, kiirendusel ja ka vastupidavusel.
Samuti on suurem valik rattaid integreeritud akuga mis tagavad parema kaitse ilmastiku eest. Lisaks on kallimate rataste komponendid paremas kooskõlas kogu tehnikaga – lisadena tulevad juurde veel lukustatav õhkamort, Bluetooth ühilduvus, parema klassi pidurid ja käiguvahetid jms. Vahe on märgatavalt tuntav.

Mis on kõigil ratastel ühist?
Lihtsustamaks kogu valikut, on kõigi elektirataste konseptsioon üsnagi sarnane – kaks ratast, raam, pidurid, mootor, aku ja displei. Enamus €1,000 – €3,000 elektrirattad omavad järgmiseid sarnasusi:
- Raam – Alumiiniumraam. Erinevus tuleneb sulamitest, kuid peamiseks on 6061 alloy.
- Käiguvahetus – 1x esimene ketiratas. Erinevuseks 7’e või 8-11 käiguline käiguvaheti.
- Mootor – 250W (USA’st tellitud 750W).
- Amordid – Sujuvama sõidu tagamiseks.
- Akud – Li-on akud mahutavusega 300-500Wh. Laadimistsüklite arv (20-100%): 500 laadimiskorda.
- Pidurid – Ketaspidurid. Teatud linnaratastel on ka tagurpidi väntamise pidur.
- Seisujalg – Pea kõigil elektriratastel (peale maastikurataste) on ka seisujalg.
- Tuled – Ees ja taga.
Kokkuvõte – peamised erinevused
Makstes rohkem saab ka parema mudeli. Hinnatõusuga kaasneb märgatav tõus komponentide kvaliteedil – elektroonika, pidurid, käiguvaheti, amort, sadul, lenks, veljed jms. Üldised erinevused:
- Mootor – Tootja, mudel, ning võimsus njuutonmeetrites.
- Aku – Mahutavus, tootja & mudel, pinge & ampertundide suhe.
- Pidurid – Ketaspiurid. Mehaaniline või hüdrauliline. Peamine hinnavahe on ka piduri mudelil.
- Käiguvahetid – Shimano Tourney, Acera, Altus, Deore, Shimano Nexus jt.
- Ülekande tüüp – Kett- või rihmülekanne.
- Amordid – Vedru, õli või õhkamort. Lisaks mudelerinevused.
Elektriratast valides tuleks peale eelarve ja välimuse kindlasti rõhku pöörata rattatüübile, mis oleks valitud võimalikult sobiv teie sõiduharjumustele. Kindlasti mängib rolli ka mootori võimsus, mis oleks valitud vastavalt teie kehakaalule ja eeldatavale sihtotstarbele.
Kui teil tekkis küsimusi või huvi proovida elektrirattaga sõitu – tulge külla, võtke meiega ühendust.
Muretut kulgemist!